Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar “Yükseköğretimde Uluslararasılaşma
Strateji Belgesi”ni açıkladı:
“Dünyanın her yerindeki Türk bilim insanlarının envanteri
oluşturulacak”
“Bilim Vatan” hazırlanıyor:
“Bilim Vatan’ın sınırlarını dünyanın her bir yanındaki Türk bilim
insanları bilimsel çalışmalarıyla oluşturacak”
“Türk bilim insanlarının bağını güçlendirilerek bu bağdan büyük bir güç
birliği oluşturulacak”
“Azerbaycan ve Özbekistan’dan sonra Balkanlar, Orta Doğu, Orta Asya ve
Afrika’da Türk Üniversitelerinin kampüsleri açılacak”
“Uluslararası mezunlar Türk üniversitelerine ve sanayiye
kazandırılacak”
“Türkiye, 350 bin uluslararası öğrencisiyle dünyada 8. sırada”
“Türkiye yüzde 7,49 uluslararası öğrenci oranı ile yüzde 6,62 olan OECD
ortalamasının üzerinde”
Özvar: “Türkiye’yi yükseköğretimde uluslararası cazibe merkezi hâline
getireceğiz”
09 Şubat 2025 / İstanbul
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, stratejik hedefleri arasında yer
alan uluslararasılaşma konusunda “Yükseköğretimde Uluslararasılaşma
Strateji Belgesi (2024-2028)” hazırladıklarını bildirdi.
Türk yükseköğretimini bölgesel ve küresel düzeyde akademisyen, öğrenci ve
idari personel hareketliliği ile etkileşiminin odak noktası hâline
getirmeyi hedeflediklerini belirten Özvar, Uluslararasılaşma Strateji
Belgesi’nin bazı dikkat çeken başlıklarını şöyle sıraladı:
· Dünyanın her yerindeki Türk bilim insanlarının envanterini
hazırlıyoruz. Bu envanterle Bilim Vatan'ı oluşturuyoruz. Bilim Vatan'ın
sınırlarını dünyanın her bir yanındaki Türk bilim insanları bilimsel
çalışmalarıyla oluşturacak. Türk bilim insanlarının bağını güçlendirilerek
bu bağdan büyük bir güç birliği oluşturulacak.
· Üniversitelerimizin yurt dışında kampüs, fakülte, program gibi
akademik birim açmaları teşvik edilecek. Bu amaçla Azerbaycan ve
Özbekistan'dan sonra Balkanlar, Orta Doğu, Orta Asya ve Afrika'da Türk
Üniversitelerinin kampüsleri açılacak.
· Özellikle yüksek teknoloji, mühendislik, tıp ve fen bilimleri
gibi stratejik alanlarda uzmanlaşmış uluslararası mezunlar Türk
üniversitelerine ve sanayiye kazandırılacak.
· Uluslararası saygınlığa sahip bilim insanlarının Türk
üniversitelerinde kısa ve uzun süreli çalışmaları için gerekli düzenleme ve
teşvikler genişletilecek.
· Türk Dünyası Yükseköğretim Alanı güçlendirilecek.
· Türkiye'deki uluslararası öğrenci sayısının 500 bini aşarak
ülkemizin uluslararası öğrenci küresel payının %6,25'e çıkarılması
sağlanacak.
· Akademisyenlerin doktora ve doktora sonrasında yurt dışındaki
seçkin üniversite ve araştırma merkezlerinde çalışmaları yurt dışı
araştırma bursu programları vasıtasıyla teşvik edilecek.
· Uluslararası öğrencilerin ülkemize gelişinde rol oynayan aracı
eğitim ve danışmanlık şirketlerine yönelik hukuki, idari ve
akreditasyonlarına yönelik düzenlemeler yapılacak.
Özvar, belgenin Türkiye’yi yükseköğretimde uluslararası bir cazibe merkezi
haline getirme vizyonu doğrultusunda, 12. Kalkınma Planı başta olmak üzere
devletin üst politika belgeleri ışığında hazırlandığını ifade etti.
-Türkiye dünyada en fazla uluslararası öğrenciye sahip 8. ülke-
Avrupa Yükseköğretim Alanının en çok öğrenciye sahip ülkesi olan Türkiye,
350 bin uluslararası öğrencisiyle dünyanın da en fazla uluslararası
öğrenciye sahip 8. Ülkesi konumunda.
Türkiye’deki uluslararası öğrencilerin toplam öğrenci sayısı içindeki payı
yüzde 7,49’luk oranla, yüzde 6,62 olan OECD ülkeleri ortalamasının üzerinde
bulunuyor.
Nitelikli uluslararası öğrencilerin yükseköğretim sistemine kazandırılması
amacıyla uluslararası öğrencilerin üniversitelere kabullerinde
değerlendirilen TR-YÖS’ün uluslararası düzeyde tanınan bir sınav haline
getirilmesi amaçlanıyor.
Strateji belgesinde Uluslararası mezunların Türkiye’nin Ar-Ge ekosistemine
katkıda bulunmalarının, Türkiye’nin uluslararası itibarını ve küresel
işgücü piyasasındaki rekabet gücünü artıracağına dikkat çekildi.
-Uluslararası öğretim elemanı oranı yüzde 5’e yükseltilecek-
Toplam öğretim elemanları içindeki payı yüzde 1.57 olan uluslararası
öğretim elemanı oranının yüzde 5’e yükseltilmesi hedefleniyor.
Belgede yer alan hedeflere göre, yükseköğretim kurumları öğrenci ve öğretim
elemanı değişimi konusunda teşvik edilerek, dünya genelindeki
hareketliliğin çeşitliliğinin, sayısının ve niteliğinin artırılmasına
yönelik politikalar geliştirilecek.
Uluslararası iş birliği anlaşmaları, ortak eğitim-öğretim programları,
ortak yürütülen projeler ve bilimsel etkinliklerin artırılması konusunda
politikalar belirlenerek üniversiteler bu konularda teşvik edilecek.
- Dünya sıralamalarında yükselmeleri için araştırma üniversitelerine
destekler devam edecek-
Türk yükseköğretim kurumlarının dünya sıralamalarında yükselmelerini
sağlamak amacıyla, araştırma alanında potansiyeli en elverişli
üniversiteler arasından belirlenen araştırma üniversitelerinin özel bir
program çerçevesinde desteklenmesine devam edilecek.
- Türk Üniversiteler Birliğinin (TÜRKÜNİB) akademik dünyada bir marka
olması sağlanacak
Türk Dünyası Yükseköğretim Alanında ortak projelerinin hayata geçirilmesi
desteklenecek.Bu bağlamda; Türk Dünyası Yükseköğretim
Alanı Veri Bankası, Türk Dünyası Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve
Akreditasyon Ajansı ve Türk Devletleri Teşkilatı Yükseköğretim Vakfıkurulacak
. Türk Üniversiteler Birliğinin (TÜRKÜNİB) akademik dünyada bir
marka olarak ortaya çıkması için bu birliğe katılan üniversitelerin
çalışmaları desteklenecek.
Özellikle başka ülkelerin öğretim üyesi ihtiyacını karşılamaya yönelik
olarak yüksek lisans ve doktora düzeyinde yabancı dilde eğitim veren
programların sayısı ve niteliği artırılacak.