Yükseköğretim Kurulundan öğrencilere yönelik dev anket
Yükseköğretim Kurulu 205 üniversiteden 264.344 öğrencinin katılımıyla
öğrencilerin üniversite deneyimlerine ilişkin kapsamlı anket yaptı
Türkiye Üniversite Deneyim Araştırması (TÜDA) 15 tematik alanda 360
soruyla çevrim içi olarak gerçekleştirildi
Anket sonuçlarına göre öğrencilerin yüzde 72’si üniversitelerinden
memnun, yüzde 64’ü üniversitelerini tanıdıklarına tavsiye ediyor
Öğrenciler gelecek hedeflerine ulaşmak için yüzde 72 ile en çok yabancı
dil becerilerini geliştirmek istiyor. Bunu yüzde 47 ile iletişim
becerileri ve yüzde 39 ile teknik beceriler takip ediyor
Öğrencilerin yüzde 40’ı gelecekte yüksek lisans ve doktora yapmayı
hedefliyor. Yüzde 34’ü kamuda, yüzde 31’i özel sektörde çalışmak
istiyor, yüzde 23’ü ise girişimcilik yapmayı veya kendi işini kurmayı
düşünüyor
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar:
“Yükseköğretim Kurulu tarafından ilk kez geliştirilen TÜDA,
öğrencilerimizin sesi ve yeni politika üretimine katılımı olarak,
yükseköğretim sistemimizin dönüşümüne yönelik stratejik bir vizyon
sunmaktadır”
“Anketle, sürekli iyileştirmeler yapılmak suretiyle üniversitelerimizin
eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve sosyal hizmet standartlarını ve
niteliğini yukarı çıkarmayı amaçlıyoruz”
“Üniversitelerimizin güçlü olduğu yanlar kadar iyileştirmeye açık olan
yanları da bu anketteki sorular vesilesiyle toplamış bulunuyoruz.
Onları da üniversitelerimizle paylaşarak bir sene içerisinde bu
iyileştirmeye açık olan yönlerin üniversitelerimiz tarafından
iyileştirilmesini ve ilgili konularda tedbir alınmasını bekleyeceğiz”
“Bir sene sonra yapacağımız ikinci bir ankette bu iyileştirmeye açık
olan yönlerin ne ölçüde iyileştirildiğini işte bu yeni bir anketle
anlamaya çalışacağız”
25 Şubat 2025
Yükseköğretim Kurulu öğrencilere yönelik geniş kapsamlı bir araştırma
yaptı. 10 Haziran - 21 Ekim 2024 tarihleri arasında 205 üniversiteden
264.344 öğrencinin katılımıyla Türkiye Üniversite Deneyim Araştırması
(TÜDA) 15 tematik alanda 360 soruyla çevrim içi olarak gerçekleştirildi.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, araştırma sonuçlarına ilişkin
bilgileri kamuoyuyla paylaştı.
Öğrencilerin üniversite deneyimlerini etkileyen faktörleri kapsamlı bir
şekilde değerlendirdiklerini belirten Özvar, “TÜDA, öğrencilerimizin sesi
ve yeni politika üretimine katılımı olarak nitelendirilebilecek,
yükseköğretim sistemimizin dönüşümüne yönelik stratejik bir vizyon sunarak,
eğitimden araştırmaya, uluslararasılaşmadan sosyal kapsayıcılığa kadar geniş
bir yelpazede süreklilik ve gelişim odaklı politikaları desteklemektedir. Bu
çalışma, hem bugünün gereksinimlerini karşılayan hem de geleceğe yönelik
çözümler sunan bir model olarak dikkat çekmektedir.” dedi.
“İlk kez geliştirilen vizyoner bir araştırma”
21. yüzyılın hızla gelişen teknolojik yenilikleri ve dijital dönüşüm
süreçlerinin, yükseköğretim sisteminin yeniden yapılandırılmasını ve daha
etkin bir organizasyonel yapıya kavuşturulmasını zorunlu kıldığını
vurgulayan Özvar, şöyle devam etti:
“Yükseköğretim Kurulu olarak, bu dönüşümün öncüsü olma vizyonuyla hareket
ediyor, yenilikçi yaklaşımları destekleyen bir anlayışla, eğitimde
mükemmellik, araştırmada yenilik ve uluslararasılaşma hedeflerini temel
alıyoruz. Bu kapsamda, TÜDA, Yükseköğretim Kurulu tarafından ilk kez
geliştirilen vizyoner bir araştırmadır. TÜDA, yükseköğretim sistemimizin
mevcut durumunu ve kapasitesini veriye dayalı, kapsamlı bir perspektifle
analiz etmekte, geleceğe yönelik iyileştirme alanlarını da belirlemeye
olanak tanımaktadır. Bu yaklaşım, hem bireylerin eğitim gereksinimlerine
cevap vermek hem de üniversitelerimizin ulusal ve uluslararası düzeyde
rekabet gücünü artırmaya yönelik stratejik adımlar atmasını sağlamak için
önemli bir altyapı sağlamaktadır.”
TÜDA tarafından elde edilen kapsamlı verilerin, üniversitelerin akademik
kapasitesini artıracak öngörüler ve politika önerileri sunduğunu kaydeden
Özvar, “Fiziksel altyapıdan akademik kadroların niteliğine kadar birçok
öğe, çağdaş öğrenim ve öğretim yaklaşımlarıyla uyumlu bir şekilde
incelenmiştir. Araştırmanın bu yönelimi, yükseköğretim kurumlarımızın
dünyanın önde gelen üniversiteleriyle rekabet edebilir bir düzeye
ulaşmasına önemli katkı sağlayacaktır. TÜDA’nın sağladığı bilgiler,
yükseköğretim sistemimize yönelik yapılacak her türlü çalışmada değerli bir
referans oluşturacak ve eğitimde süreklilik ile mükemmelliği daha da
ileriye taşıyacaktır.” ifadelerini kullandı.
“Öğrenci memnuniyetini esas alıyoruz”
Öğrenci memnuniyetini esas alan ve beklentilerini hesaba katan anlayışla
yükseköğretim kurumlarının kalitesini artırmayı ve eğitim-öğretim
standartlarını daha yukarıya çıkartmayı amaçladıklarını belirten Özvar,
“Sürekli iyileştirmeler yapılmak suretiyle üniversitelerimizin
eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve sosyal hizmet standartlarını ve
niteliğini yukarı çıkarmak en temel hedefimizdir.” dedi.
-Kampüsten, kütüphane imkânlarına, kantinden, yurtlardaki priz sayısına
kadar…
Özvar, “Kampüsten, kütüphane olanaklarına, kantinden, hatta yurtlardaki
priz sayısına kadar öğrencilerin beklentilerini, eğitim-öğretim esnasında
yaşam şartlarını, imkanlarını, spor kapasitesini, yürüyüş yollarını, bunun
dışında kütüphanede var olan kitap sayısından, dersliklerin içinde
bulunduğu duruma kadar pek çok alanda sorulan sorulara aldığımız yanıtları
üniversitelerimizle de paylaşacağız.” dedi.
“Üniversitelerimizden iyileştirmeye açık konularda tedbir almalarını
bekleyeceğiz
. Bir sene sonra ikinci bir anket yapacağız”
Üniversitelerin güçlü olduğu yanlar kadar iyileştirmeye açık yanlarının da
bulunduğuna dikkat çeken Özvar, “Bir sene içerisinde iyileştirmeye açık
olan yönlerin üniversitelerimiz tarafından iyileştirilmesini ve ilgili
konularda tedbir alınmasını bekleyeceğiz. Bir sene sonra yapacağımız ikinci
bir ankette bunların ne ölçüde iyileştirildiğini anlamaya çalışacağız.
Dolayısıyla üniversitede kaliteye dayalı yönetim anlayışını bütünüyle
veriye dayandırmak suretiyle üniversitenin paydaşlarının beklentilerini ve
değerlendirmelerini esas alarak gerçekleştirme yoluna gidiyoruz. Bu açıdan
bakıldığında bu çalışma ülkede yükseköğretime dair yapılan belki de en
kapsamlı bir anket niteliğini taşımaktadır.” dedi.
“Üniversitelerin geleneksel yönetim anlayışlarının dışına çıkmasını
istiyoruz”
Hedeflerinin üniversitelerin güçlü olduğu tarafların muhafazası ve
iyileştirmeye açık olan yönlerinin ise geliştirilmesi olduğunu vurgulayan
Özvar, “Üniversite yönetimlerinin geleneksel bakış açılarının dışına
çıkarak çok daha interaktif, çok daha öğrenciyle, öğretim elemanıyla,
sektörle daha yakın etkileşim içine giren onların beklenti, eleştiri ve
değerlendirmelerini dikkate alan bir yönetim anlayışıyla yollarına devam
etmesini istiyoruz.” şeklinde konuştu.
-Anketten çıkan çarpıcı sonuçlar-
TÜDA, 10 Haziran - 21 Ekim 2024 tarihleri arasında Türkiye genelindeki 205
üniversiteden 264.344 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirildi.
TÜDA, yükseköğretim politikalarını öğrenci ihtiyaç ve beklentilerine dayalı
olarak şekillendirme noktasında stratejik bir araç olarak öne çıkıyor. TÜDA
araştırması Yükseköğretim Kurulu ve üniversite yönetimlerinin karar alma
süreçlerinde öğrenci görüşlerini merkeze alarak, şeffaf ve kapsayıcı
politikalar geliştirmesi için önemli bir referans sunuyor. Öğrenci odaklı ve
öğrenci katılımını sağlamayı amaçlayan bu yaklaşımın, eğitimde kapsayıcılığı
artırarak, üniversitelerin Türkiye’nin bilim ve eğitim ekosisteminde daha
güçlü bir konuma ulaşmasına katkıda bulunması amaçlanıyor.
Ankette; öğrencilere eğitimin niteliği, akademik personel, idari personel,
araştırma ve projeler, dijitalleşme ve yapay zekâ, uluslararasılaşma,
sağlık, yaşam memnuniyeti, sosyal ve kültürel faaliyetler, erişim, katılım
ve kapsayıcılık, kütüphane ve e-kaynaklar, kampüs imkanları, kariyer
hedefleri, gelecek beklentileri ve alışkanlıklar olmak üzere 15 tematik
alanda 360 soru yöneltildi.
Anket sonuçlarına göre öğrencilerin yüzde 72’si üniversitelerinden memnun,
yüzde 64’ü üniversitelerini tanıdıklarına tavsiye ediyor.
Öğrenciler gelecek hedeflerine ulaşmak için yüzde 72 ile en çok yabancı dil
becerilerini geliştirmek istiyor. Bunu yüzde 47 ile iletişim becerileri ve
yüzde 39 ile teknik beceriler takip ediyor
Öğrencilerin yüzde 40’ı gelecekte yüksek lisans ve doktora yapmayı
hedefliyor. Yüzde 34’ü kamuda, yüzde 31’i özel sektörde çalışmak istiyor,
yüzde 23’ü ise girişimcilik yapmayı veya kendi işini kurmayı düşünüyor.
Anket sonuçlarına göre öğrenciler interneti yüzde 71 ile en çok sosyal
medya amacıyla kullanıyor. Bunu yüzde 42 ile eğitim, yüzde 39 ile
araştırma, yüzde 34 ile alışveriş, yüzde 31 ile video izleme, yüzde 18’i
müzik dinleme, yüzde 13’ü ile oyun takip ediyor.
Anket sonuçlarına öğrencilerin yüzde 83’ü ödevlerini yaparken yapay zekâ
araçlarını kullanıyor. Yüzde 81’i yapay zekânın eğitim öğretim hayatını
kolaylaştırdığını düşünüyor. Yüzde 75’i ise eğitim ve öğretimde yapay zekâ
araçlarının kullanımının teşvik edilmesi gerektiğini belirtiyor.
Öğrencilerin yüzde 74’ü yapay zekânın eğitim sürecinde verimliliklerini
artıracağını ifade ederken yüzde 73’ü ise üniversitelerde yapay zekâ
teknolojilerinin daha fazla kullanılmasının teşvik edilmesini istiyor.
Öğrencilerin üniversitelerde spor alanlarını fiziksel koşulları ve
çeşitliliğine dair anket sonuçlarında ise öğrencilerin yüzde 59’u
üniversitelerinde spor alanlarının fiziksel koşullarının yeterli olduğunu
düşünüyor. Yüzde 58’i üniversitesinin spor ve fiziksel aktiviteler için
yeterli imkan ve tesis sunduğunu belirtiyor. Öğrencilerin yüzde 52’si
üniversitesinde spor alanları çeşitliliğinin yeterli olduğunu düşünürken
yüzde 47’si ise üniversitelerde spor alanlarında sunulan ekipman
çeşitliliğinin yeterli olduğunu ifade ediyor.
TÜDA Araştırma raporuna aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2025/02-tuda-ogrenci-turkiye-universite-deneyim-arastirmasi/index.html