Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar İzmir’de konuştu:
“KKTC dünya gençliğine ‘üniversiteler adası’ olarak hizmet verecek
potansiyele sahip”
“KKTC üniversitelerinin Türk yükseköğretim kurumlarıyla yakın iş
birliği içerisinde bulunmaları uluslararası öğrencilerin buraya yönelik
dikkatini daha fazla çekecektir”
“Önümüzdeki dönemde organize sanayi bölgelerinde sektör temsilcileriyle
bir araya gelerek meslek yüksekokullarının sayısını artırmak istiyoruz”
“Organize sanayi bölgelerinde açtığımız programlardan mezun olan
öğrenciler okullarını bitirmeden iş bulmaktadır”
“Ülkemizin dijital beceri açığının kapatılmasında önemli rol
oynayacağına inandığımız yapay zekâ ve yazılım programların sayısını
kalite standartlarını düşürmeden artırmaya devam edeceğiz”
“Bugün üniversitelerimiz Türkiye’deki iktisadi gelişmenin en önemli
aktörlerinden biridir”
07 Ocak 2025 /İzmir
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, 2030’a Doğru Türk Yükseköğretim
Vizyonuna Dair Üniversiteler ile Bölgesel Toplantıların dördüncüsünü
gerçekleştirmek üzere İzmir’i ziyaret etti. Toplantıya bölge
üniversitelerinin yanı sıra ilk kez KKTC üniversitelerinin rektör ve
temsilcileri de katıldı.
Özvar, toplantının açılışında yaptığı konuşmada, KKTC’nin sadece Kuzey
Kıbrıs’ta değil bütün dünya gençliğine “üniversiteler adası” olarak hizmet
verebilecek potansiyele sahip olduğunu belirtti.
Özvar, “KKTC üniversitelerinin öğrenci hareketliliği başta olmak üzere
araştırma ve geliştirme ile sosyal etki bakımında kaliteyi öncelemeleri,
şeffaflık hususunda fevkalade gayret sarf etmeleri ve Türk yükseköğretim
kurumlarıyla yakın iş birliği içerisinde bulunmaları uluslararası
öğrencilerin cazibesini, dikkatini daha fazla arttıracaktır. Standartlar
yükseldikçe uluslararası öğrencilerin teveccühü artacaktır.” diye konuştu.
-Görevlerini yapan üniversitelerimize desteğimiz sürecek-
Özvar, Türkiye'deki üniversitelerin yanı sıra KKTC’deki üniversitelerin de
uluslararası görünürlük ve saygınlık konusunda mutlaka üzerine düşen
görevleri yapmaları gerektiğini vurguladı.
Özvar, “Yükseköğretim Kurulu olarak bu konuda kendilerine bugüne kadar
nasıl destek olduysak bundan sonra da destek olmaya devam edeceğiz. Oyunu
kurallarına göre oynayan bütün üniversitelerimize desteğimiz devam edecek
ama buradan sarfınazar edenlere ise desteğimiz olmayacaktır.” dedi.
“Yazılım ve yapay zekâ programları açmaya devam edeceğiz”
Yazılım ve yapay zekâ tabanlı uğraşıların en fazla talep edilen kariyerler
olduğuna dikkat çeken Özvar, “Bu yıl 17 yeni önlisans ve lisans programı 20
üniversitemizde 70’i aşkın sayıda açıldı. Bu programlar tam doluluk
oranıyla hizmete başladı. 2025 yılında da bu programların açılmasına
öncülük edeceğiz. Ülkemizin dijital beceri açığının kapatılmasında önemli
rol oynayacağına inandığımız bu programların sayısını kalite standartlarını
düşürmeden önümüzdeki yıllarda artırmaya devam edeceğiz. İstihdama duyarlı
programlar kapsamında sağlıkta ve tarımda dijital teknolojiler ile yeşil
dönüşümle ilgili insan kaynağı ihtiyacını karşılamak için yeni programlar
üzerinde çalışıyoruz.” şeklinde konuştu.
“Sektörle iş birliği içerisinde MYO sayısını artıracağız”
Özvar, önümüzdeki dönemde organize sanayi bölgelerinde sektör
temsilcileriyle bir araya gelerek meslek yüksekokullarının açılmasını daha
da genişletmek ve sayısını artırmak istediklerini belirtti. Özvar, İzmir’de
buna yönelik çalışmaların devam ettiğini söyledi.
Organize sanayi bölgelerinde açılan MYO programlarına öğrencilerin ciddi
bir teveccüh gösterdiğini vurgulayan Özvar, “Bu programlardan mezun olan
öğrencilerin çoğunluğu daha okullarını bitirmeden kendilerine iş
bulmaktadır. Hedefimiz sektör temsilcileriyle beraber MYO programlarını ve
müfredatlarını gözden geçirmek suretiyle öğrencilerimizin daha fazla
uygulamanın içinde olduğu modelleri hayata geçirmek olacaktır.” dedi.
-Yükseköğretim 2030 Vizyonu-
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar önümüzdeki yıllarda yükseköğretimde
önemli fırsatların yanı sıra ciddi sınamaların yaşanacağına dikkat çekerek
2030 vizyonuna dair öne çıkan maddeleri şu şekilde sıraladı:
“Yükseköğretime erişimde ücret politikaları
belirlenmesi:Ülkemizde öğrencilerin devlet üniversitelerinde
parasız okuması, devletin en önemli eğitim politikalarından birini teşkil
etmektedir. Vakıf üniversitelerinin başarılı öğrencilere yüzde yüz burslu
okutması da bu bakımdan takdire şayan bir hizmet olmakla birlikte ekonomik
zorlukların yaşandığı bu dönemde paralı okumak zorunda olan gençlerin
üniversite öğretimine erişecek seviyelerde ücret politikalarını
belirlemeleri göz ardı edilemez bir duruma varmıştır.
Yeni eğitim teknolojileri ile geleneksel eğitimin dengelenmesi:
Teknolojik yenilikler ile dijital öğrenmenin mahiyeti de değişmeye
başlamıştır. Çevrimiçi eğitim platformlarının yükselişi, yapay zekâ
destekli kişiselleştirilmiş öğrenme, sanal ve artırılmış gerçeklik
uygulamaları kısa zaman içinde ana gündemlerimiz haline gelmiştir.
Kalite güvencesi ve küresel rekabet edebilirlik:Önümüzdeki
yıllarda karşı karşıya kalacağımız önemli sınama alanlarından birini
oluşturmaktadır.
Akademik motivasyon ve bilimsel üretkenlik: Üniversite
öğretim elemanlarının akademik motivasyonu ve bilimsel üretkenlikleri
meselesi yükseköğretim hayatımızın devamı ve ülkemizin kalkınmasındaki rolü
bakımından tartışmasız en önemli gündem maddelerimizin başında yer
almaktadır.
Değişen demografik yapı ve üniversiteye erişim talebi:
Türkiye’de hızla yaşlanan bir ülke konumunadır. Doğum oranlarında son
yıllarda yaşanan hızlı düşüş, önümüzdeki yıllarda genç nüfusta azalma
yaşanacağını haber veriyor. Türkiye’nin genç nüfus oranında yaşanan azalma,
gelecekte üniversiteye olan erişim talebinde ve kayıtlarda düşüşe yol
açabilir.
İstihdama duyarlı programlar ile işgücü piyasasının üniversite
mezunlarından beklentileri (beceri uyuşmazlığı):
Son yıllarda hızlı teknolojik değişme, otomasyon ve yapay zekaya dayalı
yeni çözümler, geleneksel bazı meslekleri saf dışı bırakmaya başladı.
Sürdürülebilirlik: İklim değişikliği ve çevre sorunları
küresel çapta daha önemli hale geldikçe, sadece ar-ge faaliyetlerinde bu
sorunlar ele alınmamalı, aynı zamanda üniversiteler sürdürülebilirlik
eğitimini müfredatlarına entegre etmelidir.
Uluslararasılaşma:Üniversite iş birliklerinin sınır ötesi
ortaklıklara varacak ölçüde genişletilmesi, uluslararası araştırma iş
birliklerinde, ortak derece programlarında ve öğrenci değişimlerinde artış
sağlanması, birden fazla ülkede yerleşkesi ve programları bulunan küresel
üniversitelerimizin doğuşu önümüzdeki yıllarda hepimizin gündeminde
bulunması gereken ödevler arasında bulunmaktadır.” dedi.
“Üniversiteler kalkınmada fevkalade önemli roller üstlenmiş durumda”
İzmir programı kapsamında İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesini ziyaret ederek
Rektör Prof. Dr. Saffet Köse’den üniversitedeki çalışmalar hakkında bilgi
alan Özvar, ardından senato toplantısına katıldı.
Özvar, toplantıda yaptığı konuşmada yükseköğretim kurumlarının temel
amacının Türkiye’nin iktisadi gelişmesi için gerekli, nitelikli insan
gücünü yetiştirmek olduğunu vurguladı.
Özvar, “Bugün Türk üniversiteleri yetiştirmiş olduğu öğrencilerle
Türkiye’nin kalkınmasında fevkalade önemli roller üstlenmiş bulunmaktadır.
Üniversitelerimiz yetiştirdiği gençlerle sadece iktisadi gelişmemize
katkıda bulunmuyor, en az onun kadar akademik personeli, bilim insanlarıyla
ülkemizin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknolojide önemli gelişmeler
gerçekleştiriyorlar. Üniversitelerimiz bir yandan ortaya koydukları yüksek
kaliteli eğitimle ülkemizin beşerî sermayesini geliştirirken, diğer yanda
ise bilim ve teknoloji alanında yapmış olduğu fevkalade kıymetli
çalışmalarla ülkemizin gelişmesine katkıda bulunuyorlar.” dedi
Üniversitelerin sadece eğitim, araştırma ve geliştirmede ortaya koyduğu
çabalarla değil en az onun kadar topluma yönelik çalışmalarla da öne
çıktığını belirten Özvar, şöyle devam etti:
“Üniversitelerimizin toplumumuzun ihtiyaç duyduğu konulara yönelik
çalışmaları ve üretkenliğini önemsiyoruz. Önümüzdeki yıllarda bütün dünyada
meydana gelen değişimlere uygun olarak Türkiye’de de üniversitelerimiz,
ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli beşerî sermayenin ihtiyacını çok daha
üst düzeylerde karşılayacaktır.”
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, ziyareti kapsamında İzmir Kâtip Çelebi
Üniversitesi kampüsünde incelemelerde bulundu ve öğrencilerle sohbet etti.
Özvar ayrıca, İslam Hukuku Profesörü, emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Salih
Tuğ ile de bir araya geldi. Özvar’a İzmir ziyaretinde Yükseköğretim Yürütme
Kurulu Üyeleri Prof. Dr. Naci Gündoğan, Prof. Dr. Erol Arcaklıoğlu ve Prof.
Dr. Hüseyin Karaman eşlik etti.