Türk yükseköğretiminde akredite olan programların sayısı artıyor
-Türkiye’de en az bir akredite lisans programı bulunan üniversite
sayısı 116
-Akredite lisans program sayısı ortalaması 2018’de yüzde 6,89 iken 2023
yılında 10,42’ye ulaştı
-Yeni açılacak doktora programlarına akreditasyon şartı getirildi
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar:
“2027 yılına kadar üniversitelerimizin tamamının akreditasyon
süreçlerini tamamlamasını bekliyoruz”
“YÖKAK nezaretinde kurumsal ve program akreditasyonlarının
genişletilmesini güçlü bir şekilde teşvik ediyor ve destekliyoruz”
25 Aralık 2024
Türkiye, 208 üniversitesi, 185 bin akademisyeni ve 350 bini uluslararası
olmak üzere 7 milyonu aşkın öğrencisiyle yükseköğretim alanında dünyada
önemli ülke konumunda. Yükseköğretim Kurulu, kapasite artışıyla birlikte
kalitenin de en üst seviyeye ulaşması konusunda çalışmalarını sürdürüyor.
Türkiye’de akredite olan programların sayısı günden güne artarken 2024
Üniversite İzleme ve Değerlendirme Genel Raporu’na göre 2023 YKS
Kılavuzunda en az bir akredite lisans programı bulunan üniversite sayısı
116 oldu. Akredite olan toplam program sayısı ise 1209 olarak gerçekleşti.
42 üniversite, 10 ve üzerinde akredite lisans programına sahip bulunuyor.
Yıllara göre bakıldığında ise üniversitelerin akredite lisans program
sayısı ortalaması 2018’de yüzde 6,89 iken 2023 yılında 10,42’ye ulaştı. Bu
oran 2022’de 9,46 olarak gerçekleşmişti.
Türkiye’de akredite lisans programı sayısının en yüksek olduğu üniversite,
56 programlar İstanbul Gelişim Üniversitesi olurken, onu 55 programla
Sakarya Üniversitesi, 42 programla Hacettepe Üniversitesi takip etti.
Atatürk Üniversitesi 41 programla dördüncü, Ege Üniversitesi 39 programla
beşinci, Erciyes Üniversitesi 35 programla altıncı, İstanbul Teknik
Üniversitesi 34 programla yedinci, Başkent Üniversitesi 33 programla
sekizinci, Yıldız Teknik Üniversitesi 31 programla dokuzuncu olurken
İstanbul Medipol Üniversitesi 29 programla 10. sırada yer aldı.
-Yeni açılacak doktora programlarına akreditasyon şartı getirildi-
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar yaptığı değerlendirmede
Yükseköğretim Kurulu olarak önümüzdeki dönemde, bir taraftan kapasiteyi
artırmaya devam ederken diğer taraftan da kalite odaklı anlayışını
yükseköğretim sisteminin merkezine yerleştirme çabalarının kararlılıkla
devam edeceğini vurguladı. Özvar şu değerlendirmelerde bulundu:
“Kurumsal vizyonumuzu oluşturan bütün hususlar, uygulamakta olduğumuz
kalite odaklı anlayışın birer sonucudur. Üniversitelerimizde de benzer bir
anlayışın hâkim olmasına özel önem veriyoruz. Bu anlayışla,
üniversitelerimizi kalite süreçlerine uyum sağlamaları yönünde bugüne kadar
olduğu gibi bundan sonra da sürekli olarak teşvik etmeye ve desteklemeye
devam edeceğiz.
Bu anlayışımızın bir tezahürü olarak doktora programı açmak üzere başvuran
üniversitelerimize akredite program sahibi olma şartı getirmiş bulunuyoruz.
Benzer şekilde fakülte, yüksekokul, enstitü, araştırma ve uygulama merkezi
gibi akademik birimler kurmak için de önümüzdeki dönemde akreditasyon şartı
getiriyoruz. Bu girişimimiz yükseköğretimde kaliteyi önceleyen
anlayışımızın bir yansımasıdır. 2027 yılına kadar üniversitelerimizin
tamamının akreditasyon süreçlerini tamamlamasını bekliyoruz.”
“Uluslarararası öğrencilerin sayısı kadar kalitesinin de artması
önceliğimiz”
Özvar, “Türkiye’nin uluslararası öğrenci çekme konusunda daha büyük
rakipleri ortaya çıkacaktır. Yükseköğretim kurumları olarak bu rekabete
şimdiden hazırlanmamız gerekmektedir. Bugün itibarıyla uluslararası öğrenci
sayımız 350 bine ulaşmışsa da bu sayıyla iftihar etmek çok doğru bir
yaklaşım değildir. Uluslararası öğrenci sayısının artması kadar
uluslararası öğrencilerin kalitesinin de artmasını birinci öncelik haline
getirmemiz gerekmektedir. Eğer gerekli mevzuat altyapısı çalışmalarını
tamamlamaz, üniversiteler olarak uluslararası öğrenci hareketliliği
konusunda dünya standartlarında işlemler tesis etmezsek Türk
üniversitelerinin itibarına yönelik dünya ölçeğinde olumlu itibarımız
kaybolabilir.” dedi.
Akreditasyon Nedir?
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından belirli bir alanda önceden
belirlenmiş akademik ve alana özgü standartların bir yükseköğretim programı
ve yükseköğretim kurumu tarafından karşılanıp karşılanmadığını ölçen
değerlendirme ve dış kalite güvence sürecidir.
Üniversite İzleme ve Değerlendirme Genel Raporu-2024 Nedir?
Yükseköğretim Kurulu tarafından 2019 yılından bu yana yürütülen “Üniversite
İzleme ve Değerlendirme” çalışmaları kapsamında, üniversitelerin gelişimini
izlemek ve değerlendirmek amacıyla her yıl Üniversite İzleme ve
Değerlendirme Genel Raporu yayımlanmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı
belirlenen kriterlere göre, üniversitelerin gelişimini izlemek ve
değerlendirmek, üniversitelerdeki tüm çalışmaları takip etmektir.