Yükseköğretim Kurulu 2030’a Doğru Türk Yükseköğretim Vizyonunu
anlatmak üzere Diyarbakır’da
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, Yükseköğretim Kurulunun 2030
vizyonunda öne çıkacak ve üzerinde çalışılacak maddeleri sıraladı:
“Yükseköğretime erişimde ücret politikaları belirlenmesi
“Yeni eğitim teknolojileri ile geleneksel eğitimin dengelenmesi”
“Kalite güvencesi ve küresel rekabet”
“Akademik motivasyon ve bilimsel üretkenlik”
“Değişen demografik yapı ve üniversiteye erişim talebi”
“İstihdama duyarlı programlar”
“Sürdürülebilirlik”
“Uluslararasılaşma, üniversite işbirlikleri”
Özvar’dan üniversitelere çağrı: “Paylaştığımız 2030 vizyonumuzu
üniversitelerinizde eylem planına dönüştürün”
“Uluslararası öğrenci hareketliliğinde önemli maliyet avantajına
sahibiz. Bunu maliyet dezavantajına çevirmemek sorumluluğu
üniversitelerimizin üzerindedir”
“Ara sınıflara öngörülemeyecek düzeyde yapılacak ücret artışları,
uluslararası öğrenci hareketliliğine de fevkalade önemli darbe
vuracaktır”
21 Ekim Diyarbakır
Yükseköğretim Kurulu tarafından düzenlenen “2030’a Doğru Türk Yükseköğretim
Vizyonuna Dair Üniversiteler ile Bölgesel Toplantılar”ın ikincisi Dicle
Üniversitesinin ev sahipliğinde Diyarbakır’da gerçekleştirildi.
Bölgedeki 37 üniversite rektörünün katıldığı toplantında Yükseöğretim
Kurulu Başkanı Erol Özvar’ın konuşmasının ardından Yükseköğretim Yürütme
Kurulu Üyeleri tarafından 2030 vizyonuna dair sunumlar gerçekleştirilirken
çeşitli üniversitelerden akademisyenler vizyona katkı sunma amacıyla
sunumlar yaptı.
Özvar, yaptığı açılış konuşmasında “Yükseköğretim Kurulu olarak
politikalarımıza ilişkin karar alma ve uygulama süreçlerinde mümkün olan en
geniş kapsamlı paydaş katılımını sağlamayı hedefliyoruz.
Belirlenen stratejik hedeflerin başarıyla hayata geçirilmesi için birlikte
hareket etmenin hayati önemde olduğunu düşünüyoruz. Bu anlayışın bir sonucu
olarak, ülkemizdeki bütün üniversite rektörlerinin ve temsilcilerinin
katılımıyla 5 ayrı bölgesel toplantı düzenleme kararı aldık. Bu
toplantılar; hem Yükseköğretim Kurulunun çalışmalarını, stratejik hedef ve
önceliklerini detaylı bir şekilde üniversitelerimizle paylaşması hem de
üniversitelerimizin bunlar hakkında görüş ve önerilerini ifade etmeleri
için çok faydalı bir platform oluşturacaktır.” ifadelerine yer verdi.
Özvar önümüzdeki yıllarda yükseköğretimde önemli fırsatların yanı sıra
ciddi sınamaların yaşanacağına dikkat çekerek 2030 vizyonuna dair öne çıkan
maddeleri şu şekilde sıraladı:
“Yükseköğretime erişimde ücret politikaları
belirlenmesi: Öğrencilerin devlet üniversitelerinde parasız
okuması, devletimizin en önemli eğitim politikalarından biridir. Vakıf
üniversitelerinin paralı okumak zorunda olan gençlerin üniversite
öğretimine erişecek seviyelerde ücret politikalarını belirlemeleri,
Yeni eğitim teknolojileri ile geleneksel eğitimin dengelenmesi:
Dengeli bir süreç içinde bu iki öğrenim kanalının yürütülmesi; hızla
gelişen ve genişleyen dijital öğrenim mecralarının akreditasyonu
süreçlerinin planlanması,
Kalite güvencesi ve küresel rekabet: Genişleyen kapasite ile
birlikte kalitenin de aynı ölçüde yükseltilmesi, uluslararası görünürlük ve
nispi rekabet üstünlüğü konularına odaklanılması. İç kalite yönetim
süreçlerinin de etkin bir şekilde sürdürülmesi.
Akademik motivasyon ve bilimsel üretkenlik: Ülkemizin
ihtiyaç duyduğu nitelikli genç nesillerin yetiştirilmesi, bilim ve
teknoloji alanında kat edeceğimiz gelişme ortaya koyacağımız bilimsel
üretim seviyemizle doğrudan alakadır. Bilim ve teknoloji alanında küresel
rekabette güçlü olmamız bilim insanlarımızın katkıları ölçüsünde olacaktır.
Üretkenliğin ve kalitenin daha da yükseltilmesi için gerekli çalışmaların
yapılması,
Değişen demografik yapı ve üniversiteye erişim talebi
: Türkiye’nin genç nüfus oranında yaşanan azalma nedeniyle
gelecekte üniversiteye olan erişim talebinde yaşanabilecek daralmaya karşı
uluslararası öğrenci hareketliliğinden daha fazla pay almak üzere
çalışılması; öğrenim ücretleri, sağlık, kaliteli eğitim, barınma ve
güvenlik gibi bu hareketliliği doğrudan etkileyen hususlarda önlemler
geliştirilmesi,
İstihdama duyarlı programlar: Hızlı
teknolojik değişme uygun, yeni ortaya çıkan ve ihtiyacı duyulan
yetkinliklerin öğrencilerimize kazandırılması, işgücü piyasalarında
istihdamı kolaylaştıracak, sektörün beklentilerini karşılayacak programların
sayısının ve kalitesinin artırılması, istihdama duyarlı olmayan programların
tasfiyesi,
Sürdürülebilirlik: Üniversitelerin iklim değişikliği ve
çevre sorunlarına karşı sürdürülebilirlik eğitiminin müfredatlara entegre
edilmesi,
Uluslararasılaşma, üniversite
işbirlikleri: Üniversitelerimizin uluslararası araştırma
işbirliklerinde, ortak programlarında ve öğrenci değişimlerinde artış
sağlanması, birden fazla ülkede yerleşkesi ve programları bulunan küresel
üniversitelere dönüşmesi.”
Özvar, yükseköğretimin giderek daha geniş kitlelere ulaştığını dünya
genelinde halihazırda 250 milyon olan öğrenci sayısının 2030’da 380 milyon,
2040’ta ise 600 milyona çıkmasının öngörüldüğünü belirtti.
Yükseköğretimde uluslararasılaşma hedefini hatırlatan Özvar, “Öğrencilerin
lisans öğrenimi süresince öğrenim ücretlerine dair öngörülebilir bir
maliyet tablosunu görmeleri, sürpriz öğrenim ücretleriyle karşı karşıya
kalmamaları büyük önem arz etmektedir. Aksi durum yükseköğretim için ortaya
koyduğumuz strateji ve hedeflere ulaşmamıza mani olabilir.” dedi.
“Maliyet avantajına sahibiz”
Özvar,
“Uluslararası öğrenci hareketliliğinde önemli maliyet avantajına
sahibiz. Bunu maliyet dezavantajına çevirmemek sorumluluğu
üniversitelerimizin üzerindedir.
Üniversitelerimizin uluslararası öğrencilerin öğrenim ücretlerinin asgari
seviyede güncellenmesi konusunda dikkatli olmaları gerekir. Ara sınıflara
öngörülemeyecek düzeyde yapılacak ücret artışları, uluslararası öğrenci
hareketliliğine de fevkalade önemli darbe vuracaktır.” ifadelerini
kullandı.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, Türk yükseköğretim sisteminin gelecekte
küresel ve bölgesel rekabet gücünü artırabilmesi ve sürdürebilmesi için
“erişilebilirlik ve kapsayıcılık”, “kalite, üretkenlik ve mükemmellik”,
“araştırma ve yenilikçilik”, “uluslararasılaşma” ve “istihdama duyarlılık
ve hayat boyu öğrenme” gibi unsurların dengeli bir şekilde ele alınmasının
zorunluluk olduğunu vurguladı.
Özvar, Türkiye'de yükseköğretimin önümüzdeki yıllarda karşı karşıya
kalabileceği sınamaları başarıyla verebilmek ve üniversitelerin geleceğini
güçlendirmek amacıyla, bütün taraflar olarak dijital yetkinlik ve büyük
veri, uluslararası tanınırlık ve saygınlık, girişimcilik ve yenilik,
performans ve kalite güvencesi, gibi konulara odaklanılarak önlemler
alınması gerektiğini vurguladı.
Özvar, “Bu toplantıları gerçekleştirmedeki amacımız tüm üniversitelerimize
bahsi geçen başlıklarda somut öneriler sunmak, yapılabilecek çalışmalarla
ilgili eylem adımlarını anlatmaktır. Tüm üniversitelerimizin bu başlıklarda
çalışmasını istiyoruz, bunun sonucunda üniversitelerimizin ulusal ve
uluslararası itibar ve görünürlükte daha iyi bir seviyeye çıkmasını
bekliyoruz.” şeklinde konuştu.
2030’a Doğru Yükseköğretim Vizyonu Toplantısı’na Yükseköğretim Kurulu
Başkanı Erol Özvar’ın yanısıra, Yükseköğretim Yürütme Kurulu Üyeleri
Prof. Dr. Naci Gündoğan, Prof. Dr. Erol Arcaklıoğlu, Prof. Dr. Hüseyin
Karaman, Prof. Dr. Arif Bilgin, Prof. Dr. Mahmut Ak ile bölgedeki
toplam
37 üniversitenin rektörleri katıldı.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, toplantının kapanış konuşmasında
üniversitelere “Paylaştığımız 2030 vizyonumuzu üniversitelerinizde eylem
planına dönüştürün” çağrısında bulundu.