​ Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, Arnavutluk’ta Avrupa Yükseköğretim Alanı Bakanlar Konferansı'na katıldı

Özvar: “Hızla değişen bir dünyada yeni gelişmelere süratle uyum sağlamak ve yaratıcı bir yaklaşıma sahip olmak şarttır. Bu durum yükseköğretim alanı için de geçerlidir”

“Kovid-19 salgını ve Kahramanmaraş merkezli depremler inovasyonun, dijital hizmet ve teknolojinin önemini gösterdi”

“Yükseköğretimde akademik personel ve öğrenci hareketliliğinin artırılması, bir tercihten çok bir ihtiyaç haline gelmiştir. Yükseköğretim Kurulu olarak bu hareketliliği sürekli teşvik ediyor ve kolaylaştırıyoruz.

“Hedefimiz, yükseköğretimi kapsayıcılık ve çeşitlilik konusunda bir model haline getirmektir”

28-30 Mayıs 2024 / Arnavutluk

Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, Avrupa Yükseköğretim Alanı (EHEA) Bakanlar Konferansı’na katılmak ve ikili temaslarda bulunmak üzere 28-30 Mayıs 2024 tarihlerinde Arnavutluk’u ziyaret etti.

Özvar ve beraberindeki heyet Arnavutluk’ta ilk olarak Türkiye Cumhuriyeti'nin Tiran Büyükelçisi Tayyar Kağan Atay’ı ziyaret etti.

Arnavutluk Eğitim ve Spor Bakanlığı ile Bologna Sekretaryası tarafından düzenlenen Avrupa Yükseköğretim Alanı Bakanlar Konferansı 29-30 Mayıs tarihlerinde Tiran’da gerçekleştirildi. Konferansa 43 ülkeden Bakan ve Bakan Yardımcısı düzeyinde çeşitli kurumların temsilcileri katıldı.

-İnovasyon, Kalite ve Ortaklığın Geliştirilmesi

Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, Konferans kapsamında ilk olarak "İnovasyon, Kalite ve Ortaklığın Geliştirilmesi" konulu Genel Kurul toplantısına katıldı. Özvar toplantıda yaptığı konuşmada, hızla değişen bir dünyada yeni gelişmelere süratle uyum sağlamanın ve yaratıcı bir yaklaşıma sahip olmanın gerekliliğine işaret ederek bu durumun yükseköğretim alanı için de geçerli olduğunu vurguladı.

Yükseköğretim alanının, özellikle yapay zekâ alanında dijital teknolojinin hızlı evrimi sayesinde önemli ilerlemelere tanıklık ettiğine işaret eden Özvar, “Bu yolculuğa henüz yeni başladığımızı söyleyebiliriz. Etkilerinin yakında çok daha derin olacağını düşünüyorum.” dedi.

Türkiye'de, Kovid-19 salgını ve 6 Şubat 2023'teki Kahramanmaraş merkezli depremlerin inovasyonun ve kriz zamanlarında dijital hizmet ve teknolojinin uygun şekilde kullanılmasının önemini gösterdiğini belirten Özvar, “Türk üniversiteleri ve yükseköğretim sistemi, mevcut programlarının kalitesini artırmak için yoğun çaba sarf etmektedir. Türk üniversiteleri, Avrupa Yükseköğretim Alanı'ndaki ülkeler ve yükseköğretim kurumlarıyla kalite güvencesi ve akreditasyon süreçlerinde iş birliğine açıktır.” şeklinde konuştu.

-Öğrenci ve Akademik Personel Hareketliliğini Geliştirmek İçin Uluslararası İş Birliğini Teşvik Etmek

Erol Özvar, EHEA Bakanlar Konferansı’nın panel oturumunda “Öğrenci ve Akademik Personel Hareketliliğini Geliştirmek İçin Uluslararası İş Birliğini Teşvik Etmek” konusunda katılımcılara hitap etti.

Avrupa Yükseköğretim Alanında bulunan Türkiye'de akademik personel ve öğrenci hareketliliğine büyük önem verdiklerini belirten Özvar, “Yükseköğretim Kurulu olarak bu hareketliliği sürekli teşvik ediyor ve kolaylaştırıyoruz.” dedi.

Daha bileşik bir eğitim ortamı oluşturmak amacıyla, yükseköğretimde akademik personel ve öğrencilerin hareketliliğinin artırılmasının, modern dünyada bir tercihten çok bir ihtiyaç haline geldiğini anlatan Özvar, şunları kaydetti:

“Uluslararası ortaklıklar, öğrencilerin bu alandaki eğitim deneyimlerinin iyileştirilmesi için elzemdir. Kurumlar, ortak programlar, araştırma projeleri ve öğrenci değişimleri yoluyla çeşitli ulusların birleşik bilgi ve kaynaklarından yararlanarak eğitimin niteliğini artırabilir.

Geçmişte olduğu ve gelecekte de Türk Yükseköğretim Sistemi, Avrupa Yükseköğretim Alanı'na üye ülkelerden gelecek öğretim üyeleri ve akademik personelle tecrübelerini paylaşmaya olumlu yaklaşmaktadır.”

“Yükseköğretimin dijitalleşmesinde güçlü bir yapı inşa ettik”

Birkaç yıl önce Türk üniversitelerinin uluslararası deneyimine karşın büyük bir veri eksikliği olduğunu gördüklerini ve üniversitelere yönelik bir proje geliştirdiklerini belirten Özvar, söz konusu projeye ilişkin şu bilgileri verdi:

“Türkiye 80 milyonun üzerinde nüfusa, 200’ün üzerinde üniversite sayısına ve 7 milyondan fazla öğrenciye sahip. Bu büyük mevcudiyet çok daha fazla veri üretmeliydi. Verilerden bazılarının eksik olduğunu fark ettik ve hemen bir proje geliştirdik. Tüm üniversiteleri ve üniversite rektörlerini bu problem üzerine çalışmak için topladık. Yükseköğretimin dijitalleşmesi doğrultusunda gerçekten güçlü bir yapı inşa ettik ve bu dijitalleşmeyi sağladık. Tüm rektörlere üniversitelerini bu yapı ışığında idare etmelerine yönelik tavsiyede bulunuyoruz.”

“Uluslararası akademisyenlerin Türkiye’deki üniversitelere gelmesi için dikkatleri üzerimize çekmek istiyoruz”

Bu proje sayesinde Türk üniversitelerinin uluslararası iş birliği kapasitelerinin ne boyutta olduğunu gerçek manasıyla kavradıklarını kaydeden Özvar, şöyle devam etti:

“Uluslararasılaşmanın gerçek seviyesini anladıktan sonra Türk üniversitelerinin uluslararası faaliyetlerine yönelik yeni bazı projeler geliştirdik. Üniversite rektörlerini uluslararası üniversitelerin rektörleriyle görüşmek üzere yurt dışına gitmeye teşvik ettik. Rektörlerimiz yalnızca Avrupa üniversitelerinin rektörleri ile değil Amerika Birleşik Devletleri ve Türki devletlerin rektörleriyle de görüştüler. Rektörlerimiz uluslararası mevkidaşlarıyla iş birliği yapmak konusunda çok istekliydiler.

Bizim üniversitelerimiz gerçekten uluslararası iş birliğine çok açıklar. Daha sonra yalnızca öğrenciler için değil akademisyenler için de yurt dışına gitmeleri konusunda teşviklerde bulunduk. Bu teşviklerin özellikle yabancı dil bilen akademisyenlerimiz için çok verimli olduğunu fark ettik. Teşviklerimiz yalnızca Türk akademisyenlere değil uluslararası akademisyenlere de yönelik oldu. Biz uluslararası akademisyenlerin Türkiye’deki üniversitelere çalışmak üzere gelmesi için dikkatleri üzerimize çekmek istiyoruz. Teşviklerimizle halihazırda 3 binin üzerinde uluslararası akademisyen Türkiye’deki üniversitelerde çalışıyor.”

“Yükseköğretimi kapsayıcılık ve çeşitlilik konusunda bir model haline getirmeyi hedefliyoruz”

Özvar, EHEA Bakanlar Konferansı çerçevesinde düzenlenen Yuvarlak Masa toplantısına da katılarak görüşlerini paylaştı.

Yükseköğretimi kapsayıcılık ve çeşitlilik konusunda bir model haline getirmeyi hedeflediklerinin altını çizen Özvar, araştırmaları desteklemenin tarihi öneminin farkında olduklarını vurguladı. Özvar, “İnovasyon ve girişimcilik merkezleri olarak üniversitelerin, inovasyon merkezleri ve girişimcilik programları aracılığıyla ekonomik kalkınmanın desteklenmesinde ve toplumsal sorunların ele alınmasında çok önemli bir rol oynadıklarının farkındayız. Yükseköğretim Kurulu, yükseköğretim sistemimizi sürekli gelişen dijital devrime uygun hale getirmek için büyük çaba sarf etmektedir.” ifadelerini kullandı.

-Arnavutluk Başbakanı Rama’dan Türkiye’ye teşekkür

Arnavutluk Başbakanı Edi Rama, EHEA Bakanlar Konferansının açılış konuşmasında Arnavutluk eğitim sisteminin kurulmasına bilhassa Türkiye’nin katkıları ve Arnavutluk’un EHEA’ya dahil olması için verdiği destek için teşekkürlerini vurguladı.

Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, sosyal medyadan yaptığı paylaşımda Edi Rama’nın Türk heyetine olan teveccühlerinden mutluluk duyduklarını belirterek, “Dost ve kardeş Arnavutluk’la uluslararası iş birliğimizi daha da geliştirmek için ortak iradeyi paylaştığımızı belirtmek isterim. Somut projelerle iş birliğimizi daha ileri bir aşamaya taşıyacağız.” ifadelerini kullandı.

-İkili Görüşmeler

Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, Arnavutluk ziyaretinde Macaristan, Arnavutluk, Karadağ ve Kosova Yükseköğretim, İnovasyon ve Bilimsel Araştırma Bakanlarıyla ikili görüşmeler yaptı.


​​​