Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, Arnavutluk’ta Avrupa Yükseköğretim
Alanı Bakanlar Konferansı'na katıldı
Özvar: “Hızla değişen bir dünyada yeni gelişmelere süratle uyum
sağlamak ve yaratıcı bir yaklaşıma sahip olmak şarttır. Bu durum
yükseköğretim alanı için de geçerlidir”
“Kovid-19 salgını ve Kahramanmaraş merkezli depremler inovasyonun,
dijital hizmet ve teknolojinin önemini gösterdi”
“Yükseköğretimde akademik personel ve öğrenci hareketliliğinin
artırılması, bir tercihten çok bir ihtiyaç haline gelmiştir.
Yükseköğretim Kurulu olarak bu hareketliliği sürekli teşvik ediyor ve
kolaylaştırıyoruz.
“Hedefimiz, yükseköğretimi kapsayıcılık ve çeşitlilik konusunda bir
model haline getirmektir”
28-30 Mayıs 2024 / Arnavutluk
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, Avrupa Yükseköğretim Alanı (EHEA)
Bakanlar Konferansı’na katılmak ve ikili temaslarda bulunmak üzere 28-30
Mayıs 2024 tarihlerinde Arnavutluk’u ziyaret etti.
Özvar ve beraberindeki heyet Arnavutluk’ta ilk olarak Türkiye
Cumhuriyeti'nin Tiran Büyükelçisi Tayyar Kağan Atay’ı ziyaret etti.
Arnavutluk Eğitim ve Spor Bakanlığı ile Bologna Sekretaryası tarafından
düzenlenen Avrupa Yükseköğretim Alanı Bakanlar Konferansı 29-30 Mayıs
tarihlerinde Tiran’da gerçekleştirildi. Konferansa 43 ülkeden Bakan ve Bakan
Yardımcısı düzeyinde çeşitli kurumların temsilcileri katıldı.
-İnovasyon, Kalite ve Ortaklığın Geliştirilmesi
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, Konferans kapsamında ilk olarak
"İnovasyon, Kalite ve Ortaklığın Geliştirilmesi" konulu Genel Kurul
toplantısına katıldı. Özvar toplantıda yaptığı konuşmada, hızla değişen bir
dünyada yeni gelişmelere süratle uyum sağlamanın ve yaratıcı bir yaklaşıma
sahip olmanın gerekliliğine işaret ederek bu durumun yükseköğretim alanı
için de geçerli olduğunu vurguladı.
Yükseköğretim alanının, özellikle yapay zekâ alanında dijital teknolojinin
hızlı evrimi sayesinde önemli ilerlemelere tanıklık ettiğine işaret eden
Özvar, “Bu yolculuğa henüz yeni başladığımızı söyleyebiliriz. Etkilerinin
yakında çok daha derin olacağını düşünüyorum.” dedi.
Türkiye'de, Kovid-19 salgını ve 6 Şubat 2023'teki Kahramanmaraş merkezli
depremlerin inovasyonun ve kriz zamanlarında dijital hizmet ve teknolojinin
uygun şekilde kullanılmasının önemini gösterdiğini belirten Özvar, “Türk
üniversiteleri ve yükseköğretim sistemi, mevcut programlarının kalitesini
artırmak için yoğun çaba sarf etmektedir. Türk üniversiteleri, Avrupa
Yükseköğretim Alanı'ndaki ülkeler ve yükseköğretim kurumlarıyla kalite
güvencesi ve akreditasyon süreçlerinde iş birliğine açıktır.” şeklinde
konuştu.
-Öğrenci ve Akademik Personel Hareketliliğini Geliştirmek İçin
Uluslararası İş Birliğini Teşvik Etmek
Erol Özvar, EHEA Bakanlar Konferansı’nın panel oturumunda “Öğrenci ve
Akademik Personel Hareketliliğini Geliştirmek İçin Uluslararası İş Birliğini
Teşvik Etmek” konusunda katılımcılara hitap etti.
Avrupa Yükseköğretim Alanında bulunan Türkiye'de akademik personel ve
öğrenci hareketliliğine büyük önem verdiklerini belirten Özvar,
“Yükseköğretim Kurulu olarak bu hareketliliği sürekli teşvik ediyor ve
kolaylaştırıyoruz.” dedi.
Daha bileşik bir eğitim ortamı oluşturmak amacıyla, yükseköğretimde
akademik personel ve öğrencilerin hareketliliğinin artırılmasının, modern
dünyada bir tercihten çok bir ihtiyaç haline geldiğini anlatan Özvar,
şunları kaydetti:
“Uluslararası ortaklıklar, öğrencilerin bu alandaki eğitim deneyimlerinin
iyileştirilmesi için elzemdir. Kurumlar, ortak programlar, araştırma
projeleri ve öğrenci değişimleri yoluyla çeşitli ulusların birleşik bilgi
ve kaynaklarından yararlanarak eğitimin niteliğini artırabilir.
Geçmişte olduğu ve gelecekte de Türk Yükseköğretim Sistemi, Avrupa
Yükseköğretim Alanı'na üye ülkelerden gelecek öğretim üyeleri ve akademik
personelle tecrübelerini paylaşmaya olumlu yaklaşmaktadır.”
“Yükseköğretimin dijitalleşmesinde güçlü bir yapı inşa ettik”
Birkaç yıl önce Türk üniversitelerinin uluslararası deneyimine karşın büyük
bir veri eksikliği olduğunu gördüklerini ve üniversitelere yönelik bir
proje geliştirdiklerini belirten Özvar, söz konusu projeye ilişkin şu
bilgileri verdi:
“Türkiye 80 milyonun üzerinde nüfusa, 200’ün üzerinde üniversite sayısına
ve 7 milyondan fazla öğrenciye sahip. Bu büyük mevcudiyet çok daha fazla
veri üretmeliydi. Verilerden bazılarının eksik olduğunu fark ettik ve hemen
bir proje geliştirdik. Tüm üniversiteleri ve üniversite rektörlerini bu
problem üzerine çalışmak için topladık. Yükseköğretimin dijitalleşmesi
doğrultusunda gerçekten güçlü bir yapı inşa ettik ve bu dijitalleşmeyi
sağladık. Tüm rektörlere üniversitelerini bu yapı ışığında idare etmelerine
yönelik tavsiyede bulunuyoruz.”
“Uluslararası akademisyenlerin Türkiye’deki üniversitelere gelmesi için
dikkatleri üzerimize çekmek istiyoruz”
Bu proje sayesinde Türk üniversitelerinin uluslararası iş birliği
kapasitelerinin ne boyutta olduğunu gerçek manasıyla kavradıklarını kaydeden
Özvar, şöyle devam etti:
“Uluslararasılaşmanın gerçek seviyesini anladıktan sonra Türk
üniversitelerinin uluslararası faaliyetlerine yönelik yeni bazı projeler
geliştirdik. Üniversite rektörlerini uluslararası üniversitelerin
rektörleriyle görüşmek üzere yurt dışına gitmeye teşvik ettik.
Rektörlerimiz yalnızca Avrupa üniversitelerinin rektörleri ile değil
Amerika Birleşik Devletleri ve Türki devletlerin rektörleriyle de
görüştüler. Rektörlerimiz uluslararası mevkidaşlarıyla iş birliği yapmak
konusunda çok istekliydiler.
Bizim üniversitelerimiz gerçekten uluslararası iş birliğine çok açıklar.
Daha sonra yalnızca öğrenciler için değil akademisyenler için de yurt dışına
gitmeleri konusunda teşviklerde bulunduk. Bu teşviklerin özellikle yabancı
dil bilen akademisyenlerimiz için çok verimli olduğunu fark ettik.
Teşviklerimiz yalnızca Türk akademisyenlere değil uluslararası
akademisyenlere de yönelik oldu. Biz uluslararası akademisyenlerin
Türkiye’deki üniversitelere çalışmak üzere gelmesi için dikkatleri
üzerimize çekmek istiyoruz. Teşviklerimizle halihazırda 3 binin üzerinde
uluslararası akademisyen Türkiye’deki üniversitelerde çalışıyor.”
“Yükseköğretimi kapsayıcılık ve çeşitlilik konusunda bir model haline
getirmeyi hedefliyoruz”
Özvar, EHEA Bakanlar Konferansı çerçevesinde düzenlenen Yuvarlak Masa
toplantısına da katılarak görüşlerini paylaştı.
Yükseköğretimi kapsayıcılık ve çeşitlilik konusunda bir model haline
getirmeyi hedeflediklerinin altını çizen Özvar, araştırmaları desteklemenin
tarihi öneminin farkında olduklarını vurguladı. Özvar, “İnovasyon ve
girişimcilik merkezleri olarak üniversitelerin, inovasyon merkezleri ve
girişimcilik programları aracılığıyla ekonomik kalkınmanın desteklenmesinde
ve toplumsal sorunların ele alınmasında çok önemli bir rol oynadıklarının
farkındayız. Yükseköğretim Kurulu, yükseköğretim sistemimizi sürekli
gelişen dijital devrime uygun hale getirmek için büyük çaba sarf
etmektedir.” ifadelerini kullandı.
-Arnavutluk Başbakanı Rama’dan Türkiye’ye teşekkür
Arnavutluk Başbakanı Edi Rama, EHEA Bakanlar Konferansının açılış
konuşmasında Arnavutluk eğitim sisteminin kurulmasına bilhassa Türkiye’nin
katkıları ve Arnavutluk’un EHEA’ya dahil olması için verdiği destek için
teşekkürlerini vurguladı.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, sosyal medyadan yaptığı paylaşımda Edi
Rama’nın Türk heyetine olan teveccühlerinden mutluluk duyduklarını
belirterek, “Dost ve kardeş Arnavutluk’la uluslararası iş birliğimizi daha
da geliştirmek için ortak iradeyi paylaştığımızı belirtmek isterim. Somut
projelerle iş birliğimizi daha ileri bir aşamaya taşıyacağız.” ifadelerini
kullandı.
-İkili Görüşmeler
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, Arnavutluk ziyaretinde Macaristan,
Arnavutluk, Karadağ ve Kosova Yükseköğretim, İnovasyon ve Bilimsel
Araştırma Bakanlarıyla ikili görüşmeler yaptı.