Yükseköğretim Kurulundan “Engelsiz Üniversite”lere “Bayrak ve Nişan”
Ödülü
En çok bayrak alan üniversiteler sıralamasında Selçuk Üniversitesi
birinci, Aksaray Üniversitesi ikinci olurken Dokuz Eylül ve Mersin
Üniversiteleri üçüncülüğü paylaştı
Engelsiz Program Nişanı Ödüllerinde Dokuz Eylül Üniversitesi ilk sırada
yer alırken, Ege Üniversitesi ikinci, İzmir Demokrasi Üniversitesi ve
İzmir Bakırçay Üniversitesi ise üçüncü oldu.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar: “Engelsiz bir eğitim ve öğretim
ortamı sunmak, engelli bireylerin sosyal ve kültürel faaliyetlere daha
fazla katılımlarını sağlamak için büyük bir çaba sarfediyoruz”
5 Haziran 2023 / Ankara
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, 2018’den bu yana verilen “Engelsiz
Üniversite Ödülleri”ne bu yıl layık görülen üniversiteleri açıkladı.
Üniversitelere ödülleri Yükseköğretim Kurulunda düzenlenen “2023 Engelsiz
Üniversiteler Ödül Töreni” ile Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar
tarafından verildi.
Özvar, törende yaptığı konuşmada, eğitimde fırsat eşitliğini her düzeyde
sağlayabilmek amacıyla yükseköğretime girişte ve eğitim sürecinde yaşanan
engelleri ortadan kaldırmak için "engelsiz erişim" ve "engelsiz eğitim"
başlığı adı altında çalışmalar yürüttüklerini anlattı.
Yükseköğretimde öğrenci sayısının 7 milyona yaklaştığını belirten Özvar,
farklı engel düzeylerindeki öğrencilerin sayısının 56 bin civarında
olduğunu kaydetti. Verilere göre, engelli öğrencilerin yaklaşık üçte
birinin kadınlardan oluştuğunu ifade eden Özvar, “Kadın engelli öğrenciler
erkek öğrencilere kıyasla daha fazla dezavantajla karşı karşıya kalmakta ve
üniversiteye erişimde sorunlar yaşayabilmektedir.” dedi. Engelli
öğrencilerin yaklaşık yüzde 90'ının açıköğretim programı uygulayan
üniversiteleri tercih ettiğini belirten Özvar, şöyle devam etti:
“Bu tercihin temel nedeni yüz yüze eğitim programlarında ulaşım, barınma
gibi temel ihtiyaçlarını karşılayamamalarından kaynaklanmaktadır. Özellikle
engelli kadınlar bu sorunlarla daha sık karşılaşmakta ve üniversiteye
erişim noktasında daha fazla dezavantajlı bir konumda bulunmaktadır. Bu
veriler açıkça göstermektedir ki toplumun tamamına katılım konusunda zorluk
yaşayan engelli bireylerin üniversiteye erişimi, sunulan olanakların
kısıtlı olması nedeniyle istenilen düzeyde gerçekleşememektedir.
Toplumumuzun ilerlemeye ve gelişmeye devam etmesi ve engelli öğrencilerin
üniversiteye erişimi için daha fazla destek ve fırsat sağlanmalı, engelsiz
bir eğitim ortamı oluşturulmalıdır. Erişilebilirlik standartlarına uygun
kampüslerin yanı sıra, engelli öğrencilerin özel ihtiyaçlarına yönelik
akademik destek ve kaynaklar da sağlanmalıdır. Bu sebeple, engelli
bireylerin eğitim olanaklarından bütünüyle yararlanabilmeleri ve eğitime
katılımlarını desteklemek amacıyla yapacağınız çalışmaların ne kadar önemli
olduğunu bir kez daha vurgulamak isterim.”
“Üniversitelerimiz büyük özveriyle çalışıyor”
Özvar, üniversitelerdeki engelleri kaldırabilmek için yükseköğretim
sistemindeki engelli öğrenci sayılarını ve onların engel durumlarını
bilmenin, buna göre önlemler almanın ve bu öğrencilere ulaşmanın
üniversitelerin en önemli görevlerinden olduğunu vurguladı.
Üniversitelerin kendi bünyelerinde kurdukları koordinatörlükler ve çeşitli
birimler ile erişilebilirliğe önem veren çalışmalar sürdürdüklerini
söyleyen Özvar, bugün mekân erişilebilirliği konusunda birçok üniversitede
önemli ilerlemeler kaydedildiğni anlattı.
Farklı engel gruplarındaki öğrenciler açısından eğitim ve program
içeriklerinin erişilebilir olması için daha büyük bir çaba sarf edilmesi
gerektiğini ifade eden Özvar, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bu çabalarımız, eşitlik ve kapsayıcılık temelinde yükseköğretimde daha
adil ve destekleyici bir ortamın oluşturulmasına büyük bir katkı
verecektir. Yükseköğretim Kurulu olarak bizler de tüm öğrencilerimizin
yükseköğretime erişimini önemsiyor, engelli öğrencilere engelsiz bir eğitim
ve öğretim ortamı sunmak, sosyal ve kültürel faaliyetlere daha fazla
katılımlarını temin etmek amacıyla teşvik edici çalışmalar ve projeler
geliştirmek için büyük bir çaba sarfediyoruz. Kampüslerimizin, dersliklerin
ve diğer tesislerin tamamen erişilebilir olması doğrultusundaki
çabalarınızı görüyor ve büyük bir takdirle karşılıyoruz. Rampa, asansör ve
diğer uygun donanımlarla donatılmış bir çevre, engelli öğrencilerin eğitim
hakkını tam anlamıyla kullanmalarını sağlayacaktır.”
Engelli öğrencilerin katılımını teşvik etmek için kapsayıcı öğrenme ve
alternatif değerlendirme yöntemleri kullanılmasının önem taşıdığını dile
getiren Özvar, “Engelli öğrencilerin sosyal entegrasyonu için
üniversitelerimiz, öğrenciler arasında birlikte çalışmayı, iletişimi ve
dayanışmayı teşvik etmelidir. Engelli öğrencilerin sosyal etkinliklere ve
kulüplere katılımlarını kolaylaştırmak için gerekli hukuki düzenlemeler
yapılmalı ve farkındalık çalışmaları planlanmalıdır. Böylece, engelli
öğrenciler toplumun bir parçası olarak kendilerini kabul edilmiş ve
desteklenmiş hissedeceklerdir.” şeklinde konuştu.
“Destek vermeye hazırız”
Diğer konularda olduğu gibi erişilebilirlik konusunda da ülkenin bilim
üreten kurumları olarak üniversitelerden daha kapsamlı beklentileri
bulunduğunu ifade eden Özvar, rektörlere şöyle seslendi:
“Engelleri aşarak üniversiteye adım atan her bir öğrenci toplumumuzun
çeşitliliğini ve zenginliğini artırmaktadır. Dolayısıyla bu çaba yalnızca
kampüslerimizle sınırlı kalmamalı sosyolojiden mimarlığa, şehir ve bölge
planlamasından yazılım mühendisliğine kadar bünyelerinizde bulunan bütün
alanlarda yapacağınız çalışmalarla ve geliştireceğiniz projelerde, engelli
öğrencilerimiz başta olmak üzere bütün engelli vatandaşlarımızın toplumsal
hayata katılımını kolaylaştıracak katkılar sunmanızı bir temenniden ziyade
bir ödev olarak sizlerden beklediğimizi belirtmek isterim.
Yükseköğretim Kurulu olarak biz devletimizin bütün kurumlarıyla sizlere bu
konuda destek vermeye hazırız. Üniversite-sanayi iş birliği çerçevesinde
çağın sunduğu teknolojinin bütün imkânlarından da faydalanarak Ar-Ge, Ür-Ge
faaliyetlerinizde engelli vatandaşlarımızın ihtiyaçlarına öncelik vererek
daha somut, çözüm odaklı ve ulusal düzeyi aşacak başarılara imza atmanızı
diliyoruz. Bilhassa bu çalışmalar engelli öğrncilerimizin ve
araştırcılarımızın katılmaları fevkalade büyük önem arzemektedir. Bu konuda
bir farkındalık meydana getirecek üniversitelere daha hususi destekler
sunacağımızı bilmenizi isterim.”
Erol Özvar, üniversitelerde engelsiz bir ekosistemin oluşturulmasını teşvik
etmek üzere 2018 yılından bu yana “Engelsiz Üniversite Bayrakları” ve
“Engelsiz Program Nişanları” olmak üzere iki ayrı alanda Engelsiz
Üniversite Ödülleri verildiğini kaydetti.
Özvar, Engelsiz Üniversite Bayraklarının, turuncu bayrakla ifade edilen
“Mekanda Erişilebilirlik”, yeşil bayrakla ifade edilen “Eğitimde
Erişilebilirlik” ve mavi bayrakla ifade edilen “Sosyo-Kültürel
Faaliyetlerde Erişilebilirlik” olmak üzere üç kategoride, farklı engel
gruplarına erişilebilirlik sağlayan üniversitelerin ilgili programlarına da
“Engelsiz Program Nişanı” verildiğini anlattı.
-56 üniversiteye 295 bayrak-
Erol Özvar, bu yılki değerlendirme sonuçlarına göre ödül alan
üniversiteleri açıkladı.
Bu yıl 97 üniversiteden toplam 1.091 başvuru yapıldığını belirten Özvar, 56
üniversitenin toplam 295 bayrak almaya hak kazandığını bildirdi. Bu
bayraklardan 152’sinin mekanda erişilebirliğe verilen “turuncu bayrak”,
92’sinin eğitimde erişilebilirliğe verilen “yeşil bayrak” ve 51’inin de
sosyokültürel faaliyetlerde erişilebilirliğe verilen “mavi bayrak” olduğunu
aktaran Özvar, en çok bayrak alan üniversiteleri sıraladı.
- En çok bayrağı Selçuk Üniversitesi kazandı
Buna göre Selçuk Üniversitesi 37 bayrakla ilk sırada, Aksaray Üniversitesi
23 bayrakla ikinci sırada yer aldı. Mersin Üniversitesi ve Dokuz Eylül
Üniversitesi 20’şer bayrakla üçüncü sırayı paylaştı. Bartın Üniversitesi 16
bayrakla dördüncü, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi 11 bayrakla beşinci,
Anadolu Üniversitesi 10 bayrakla altıncı oldu. Ege Üniversitesi ve Tekirdağ
Namık Kemal Üniversitesi 9’ar bayrakla yedinci sırada yer aldı.
Yozgat Bozok Üniversitesi ve TED Üniversitesi 8’er
bayrakla sekizinci sırayı paylaştı. Marmara Üniversitesi ile Karamanoğlu
Mehmetbey Üniversitesi 7’şer bayrakla dokuzuncu sırayı elde etti. Kastamonu
Üniversitesi, Uşak Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi 6’şar bayrakla onuncu, Sakarya
Üniversitesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi 5’er
bayrakla onbirinci sırayı paylaştı.
- Engelsiz Program Nişanı Ödüllerinde Dokuz Eylül Üniversitesi ilk
sırada-
Engelsiz Program Nişanı’nı ise toplam 14 programla 4 üniversite aldı. Bu
kategoride Dokuz Eylül Üniversitesi 9 nişanla ilk sırada yer alırken, Ege
Üniversitesi 3 nişanla ikinci, İzmir Demokrasi Üniversitesi ve İzmir
Bakırçay Üniversitesi ise 1’er nişanla üçüncü oldu.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, çabalarından ve çalışmalarından
dolayı bayrak ödülüne hak kazanan tüm üniversiteleri ve çalışanları tebrik
etti.
Özvar konuşmasının ardından ödül kazanan üniversitelerin rektörlerine
ödüllerini takdim etti. Özvar, üniversitelerden gelen engelli öğrencilerle
de sohbet ederek, fotoğraf çektirdi.
Ödül almaya hak kazanan üniversiteleri görmek için tıklayınız.
2022 Engelsiz Üniversite Ödülleri aday üniversiteleri görmek için tıklayınız.