Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar duyurdu: Dijital ve yapay zekâ
temelli programları bulunan üniversite sayısı 20’den 70’e çıkıyor
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar:
“Türkiye, yükseköğretimde yapay zekâ temelli programları dünyada
yükseköğretime en hızlı adapte eden 3 ülkeden bir tanesidir”
“Yapay zekâ programları ülkemizin dijital beceri açığının
kapatılmasında önemli rol oynayacak”
“Yapay zekâ alanındacesur adımlar atmaktan geri
kalmayacağız. ”
“Üniversitelerimizi önlisans, lisans ve lisansüstü program
müfredatlarını sektör temsilcileriyle istişare halinde güncellemeleri
yönünde teşvik ediyoruz”
“OSB’lerde MYO uygulamaları istihdam odaklı eğitime güzel örnekler”
“THE 2025 sıralamaları, son derece memnuniyet verici ve bizleri gelecek
için motive eden sonuçlardır”
02 Şubat 2025/İstanbul
2030’a Doğru Yükseköğretim
VizyonuToplantılarının beşincisi İstanbul Medeniyet Üniversitesinde
gerçekleştirildi.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, toplantının açılışında yaptığı
konuşmada dijital ve yapay zekâ temelli programı bulunan üniversite
sayısının 20’den 70’e çıkarılacağını bildirdi.
Özvar, Yükseköğretim alanında Türkiye’nin yapay zekâ temelli programlara en
hızlı reaksiyon veren ülkelerden olduğunu vurgulayarak şöyle devam etti:
“Stanford Üniversitesinin her yıl düzenli olarak neşrettiği indekste
yükseköğretimde yapay zekâ temelli programları yükseköğretime en hızlı
adapte eden üç ülkeden bir tanesi olarak Türkiye anılmaktadır.
Bu sene 20 üniversitemizde 70’i aşkın yapay zekâ ve dijital temelli program
açtık.
Tam doluluk oranı ile bu yıl bu programlar hizmet vermeye başladı. Bu sene
50 üniversitemizde daha dijital ve yapay zekâ tabanlı programlar açacağız.
20 üniversitemizde eğitim öğretime bu yıl başlanmıştı. Böylece dijital ve
yapay zekâ tabanlı program açan üniversite sayısını 20 artı 50, toplamda
70’e çıkartmış olacağız. Ve bu alanda cesur adım atmaktan da geri
kalmayacağız.”
-Yapay zekâ programlarının sayısı artmaya devam edecek-
Özvar, yeni açılan programlarla programların dönüşümünü zamana yaymak ve
istihdama duyarlılığı azalan programlar yerine bu yeni programları ikame
etmek istediklerini belirterek “Bu belki de Türk yükseköğretimin en önemli
projelerinden bir tanesi olacaktır. Ülkemizin dijital beceri açığının
kapatılmasında önemli rol oynayacağına inandığımız bu programların
sayısını, kalite standartlarını düşürmeden önümüzdeki yıllarda artırmaya
devam edeceğiz. Ayrıca meslek yüksekokullarımızı ve programlarını da gözden
geçirdiğimizi sizlerle paylaşmak isterim. Siber güvenlik meslek yüksekokulu
programları, son birkaç yıl içerisinde en başarılı meslek yüksekokulları
sıralamasında belki birinci geliyor şu anda.” dedi.
“Sektör temsilcileriyle istişare ederek müfredatları güncelliyoruz”
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, eğitim ve sektör ihtiyaçları arasında
çıkabilecek uyumsuzluğa karşı Yükseköğretim Kurulu olarak hızla harekete
geçtiklerini söyledi. Özvar, “Yükseköğretim Kurulumuz geçtiğimiz yıllardan
itibaren birtakım önlemleri hayata geçirmeye başlamıştır. Bu önlemlerin
başında, yeni ortaya çıkan ve ihtiyaç duyulan yetkinliklerin
öğrencilerimize kazandırılması amacıyla, üniversitelerimizi önlisans,
lisans ve lisansüstü program müfredatlarını sektör temsilcileriyle istişare
halinde güncellemeleri yönünde teşvik etmek ve yönlendirmek bulunmaktadır.”
şeklinde konuştu.
“OSB’lerde MYO uygulamaları istihdam odaklı eğitime güzel örnekler”
Özvar, “Bunun yanında aldığımız bir diğer önlem, işgücü piyasalarında
istihdamı kolaylaştırma hedefiyle, üniversitelerimiz tarafından sunulan
staj ve işyeri uygulama imkân ve sürelerinin hem genişletilmesine hem de
çeşitlendirilmesine destek vermektir. OSB’lerde MYO uygulamaları bu
bakımdan güzel birer örnek olarak anılabilir. Sektörün beklentilerini
karşılamak üzere tematik MYO’ların desteklenmesi, yeni becerilerin
kazandırılması için uygulamaya alınan bir başka model olmuştur.” dedi.
“Sağlıkta dijitalleşme ve yeşil dönüşüm gündemimizde”
Sağlık Bakanlığı yetkilileri, akademisyenler, sivil toplum ve sağlık
sektörü temsilcilerinin katılımıyla geçen hafta gerçekleştirilen “Sağlıkta
Dijitalleşme” çalıştayına da değinen Özvar, “Sağlık Bakanlığıyla iş birliği
içinde sağlık eğitiminde dijitalleşmeyi sağlama, istihdama duyarlı ve
sektörle uyumlu bir eğitim modelini ortaya çıkarma yönünde bir yol haritası
belirliyoruz. Sağlıkla birlikte tarımda dijital teknolojiler ile yeşil
dönüşümle ilgili insan kaynağı ihtiyacını karşılamak için yeni programlar
üzerinde çalışıyoruz.” ifadelerini kullandı.
“Üniversitelerimizin uluslararası sıralamalardaki yükselişi motive
ediyor”
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, uluslararası yükseköğretim
derecelendirme kuruluşu Times Higher Education’ın (THE) 2025 Alan Bazlı
Dünya Üniversiteler Sıralamasında Türkiye’nin yükseköğretim alanında elde
ettiği mesafeyi ortaya koyduğunu söyledi.
Özvar, “THE 2025 sıralamasında eğitim bilimlerinde 35, mühendislikte 26,
tıp ve sağlıkta 25, sosyal bilimlerde 24, işletme ve ekonomide 21, fen
bilimlerinde 19, fizik bilimlerinde 18, bilgisayar bilimlerinde 17, sanat
ve beşerî bilimlerde 11 ve psikolojide 5 üniversitemiz ilk 1000’e girmeyi
başarmıştır. Ayrıca sıralamada değerlendirilen ana alanlardan 10’unda
farklı üniversitelerimiz ilk 500’de kendine yer bulmuştur. Bunlar
son derece memnuniyet verici ve bizleri gelecek için motive eden
sonuçlardır.” dedi.
-Yükseköğretim 2030 Vizyonu-
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, önümüzdeki yıllarda yükseköğretimde
önemli fırsatların yanı sıra ciddi sınamaların yaşanacağına dikkat çekerek
2030 vizyonuna dair özellikle yükseköğretime erişimde ücret politikalarının
belirlenmesi, yeni eğitim teknolojileri ile geleneksel eğitimin
dengelenmesi, kalite güvencesi ve küresel rekabet edebilirlik, akademik
motivasyon ve bilimsel üretkenlik, değişen demografik yapı ve üniversiteye
erişim talebi, istihdama duyarlı programlar ile işgücü piyasasının
üniversite mezunlarından beklentileri, sürdürülebilirlik ve
uluslararasılaşma konularında dikkatle çalışmak gereğine vurgu yaptı.
“Dünyada rekabet gücü yüksek, yeniliğe açık, kaliteli, istihdamı
destekleyen, erişilebilir, kapsayıcı, dijitalleşmeyi ve
uluslararasılaşmayı başarmış bir yükseköğretim sistemi hepimizin
milletimize karşı sorumluluğumuzdur”
Özvar, “Üniversitelerimizin ulusal ve uluslararası
itibar ve görünürlükte daha iyi bir seviyeye çıkmasını bekliyoruz. Tüm
paydaşlar olarak; dünyada rekabet gücü ve görünürlüğü yüksek, yeniliğe
açık, kaliteli, istihdamı destekleyen, erişilebilir, kapsayıcı,
dijitalleşmeyi ve uluslararasılaşmayı başarmış bir yükseköğretim sistemini
hayata geçirmek hepimizin ülkemize ve milletimize karşı sorumluluğumuzdur.”
dedi.
2030’a Doğru Yükseköğretim Vizyonu Toplantısı’nda Yükseköğretim Kurulu
Üyeleri Prof. Dr. Naci Gündoğan ve Prof. Dr. Erol Arcaklıoğlu da yer aldı.
Toplantıya Marmara ile Orta ve Batı Karadeniz bölgelerindeki 37
üniversitenin rektörleri ve temsilcileri katıldı.