Yeni açılan yapay zekâ temelli bölümlere öğrencilerden yoğun ilgi
2024 YKS’de başarı sıralamasında en üstlerde yer alan öğrencilerin
tercihi, Yapay Zekâ ve Veri Mühendisliği bölümü oldu
Yapay zekâ ve veri bilimi alanındaki mezunları geniş iş imkânları bekliyor
İTÜ Öğretim Üyesi Prof. Dr. Üstündağ: “Tüm şirketler kendi içinde veri
analitiği ve veri bilimi ile ilgili departmanlarını oluşturmaya
başladılar”
18 Aralık 2024
2024-2025 eğitim öğretim yılı itibarıyla üniversitelerde faaliyete geçen
yapay zeka temelli teknoloji ve bilişim alanlarındaki yeni bölümler,
Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonuçlarına göre yüksek sıralamadaki
öğrencilerden büyük ilgi gördü. Yapay Zekâ ve Veri Mühendisliği, Yapay Zekâ
ve Makine Öğrenmesi, Veri Bilimi ve Analitiği, Robotik ve Yapay Zekâ ve
Yapay Zekâ Operatörlüğü gibi yeni lisans ve önlisans bölümleri, yüksek
başarı sırasına sahip öğrenciler tarafından ilk sıralarda tercih edildi.
Yapay Zekâ ve Veri Bilimi İlk 3 Binden Öğrenci Aldı
Yapay Zekâ ve Veri Mühendisliği ile
Veri Bilimi ve Analitiği
bölümleri de bu yıl tercih listelerinde üst sıralarda yer
aldı.
YKS sonuçlarına göre Fen bilimlerinde üst sıralarda yer alan öğrenciler,
2024’te Yapay Zekâ ve Veri Mühendisliği bölümlerini
tercih etti. Başarı sıralamasında ilk 3000’de yer alan öğrencilerin
yerleştiği bu bölümler, geleceğin
mesleklerine duyulan ilginin arttığını gözler önüne serdi.
Yıldız Teknik Üniversitesi Yapay Zekâ ve Veri Mühendisliği bölümü 3 bin
051, Özyeğin Üniversitesi Yapay Zekâ ve Veri Mühendisliği bölümü 3 bin 793,
İstanbul Teknik Üniversitesi Veri Bilimi ve Analitiği bölümüne 4 bin
963’üncü sıradan öğrenci yerleşti. Öğrenciler, geçmişte daha popüler olan
tıp fakültelerine ve diğer mühendislik fakültelerine girebilecek puanı elde
etmelerine karşın tercihlerini yapay zeka temelli programlardan yana
kullandı. Bu veriler yeni teknolojiler alanında yapılan yatırımların ve
Yükseköğretim Kurulunun bu yönde açtığı yeni programların öğrenciler
tarafından büyük ilgiyle karşılandığını gösterdi.
Bu yıl açılan lisans programlarında, Veri Bilimi ve Analitiği bölümüne 234,
Yapay Zekâ Mühendisliği programına ise 250 öğrenci kabul edilirken, Yapay
Zekâ ve Makine Öğrenmesi bölümünde öğrenim gören öğrenci sayısı 108’e
ulaştı. Öte yandan, önlisans programlarında da yoğun bir talep yaşandı.
Robotik ve Yapay Zekâ ön lisans programına 193 öğrenci yerleşti.
“Müfredat üzerinde çok ciddi ve titiz bir çalışma yapıldı”
İTÜ İşletme Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Güray Güler “Veri
Bilimi ve Analitiği bölümü açılırken müfredat üzerinde kapsamlı bir çalışma
gerçekleştirildi. Yükseköğretim Kurulu, farklı üniversitelerden uzmanların
yer aldığı bir komisyon kurarak ders programını titizlikle hazırladı. İTÜ
olarak bu çalışmalara hocalarımızla katkı sunduk ve 2024-2025 akademik
yılında bölümümüzü ilk kez açtık. Toplamda 30 kontenjanımız bulunuyor ve
yeni bir bölüm olmasına rağmen öğrenci profilimiz oldukça başarılı.” dedi.
İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Mehmet
Yasin Ulukuş, "Veri Bilimi ve Analitiği, disiplinler arası bir yapıya
sahip. Veri bilimciler, finans, tıp ve enerji gibi farklı sektörlerdeki
sorunları çözmek için diğer alan uzmanlarıyla birlikte çalışır. Yapay zekâ
ile benzer temellere dayanan veri bilimi, daha çok insana dokunan
problemlerin çözümünde ön plana çıkar.” ifadelerini kullandı.
Ulukuş, “Veriyi anlamlandırmak her zaman işimizin bir parçasıydı. Ancak
günümüzde, çok büyük verilere erişebilmek ve bu verileri anlamlandırmak
için daha karmaşık yöntemlere ihtiyaç duymamız, veri bilimini geleceğin
mesleği haline getiriyor” diyerek bu alanın önemini vurguladı.
-Mezunları geniş istihdam alanı bekliyor-
Ulukuş, yapay zeka temelli program mezunlarının veri bilimci, veri analisti
ve veri mühendisi gibi pozisyonlarda geniş iş olanaklarına sahip olduğunu
belirtti. Disiplinler arası bir alan olan veri biliminin, ekip çalışmasını
ve insanlarla etkili iletişim kurmayı gerektirdiğini vurgulayan Ulukuş,
öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmesinin önemine dikkat çekti.
İstanbul Üniversitesi Veri Bilim ve Analitiği Öğretim Üyesi Prof. Dr. Alp
Üstündağ, “Veri analitiği departmanlarının hızla kurulduğu bir dönemde bu
alanda istihdam yaratabilmek yani yeterli yetkinliklere sahip iş gücünü
ortaya koyabilmek için gerekli olan bütün yetkinlikleri sağlayacak ders
programlarını oluşturduk. Onun için de özellikle veri bilimi ve veri
biliminin sektörel uygulamaları burada önem arz ettiğini düşünüyorum ve
bunu göz önüne alarak dersler hem teorik bazda hem de uygulamalı bazlı
tasarlandı.” şeklinde konuştu.
Mezunların geniş bir iş alanında çalışma fırsatına sahip olduğunu belirten
Üstündağ, “Finans sektöründen tutun da perakende sektörüne veya endüstriyel
imalat alanından lojistiğe kadar, telekomünikasyonun da işin içinde olduğu
çok fazla farklı sektör var. Tüm şirketler kendi içinde artık veri
analitiği ve veri bilimi ile ilgili departmanlarını oluşturmaya
başladılar.” dedi.
“Yapay zekâ destekli sistemlerin kurulmasına öğrenciler öncü olacak”
Öğretim Üyesi Prof. Dr. Alp Üstündağ, “Aslında öğrenciler temel olarak
veriyi analiz etme ve modelleme yetkinliğine sahip olacaklar. Bu modelleme
yetkinliği onların otomasyon sistemlerinin kurulması ve onların
geliştirilmesini sağlayan bir altyapı verecek. Sonuçta baktığınız zaman
yapay zekanın geldiği nokta özellikle insanlar tarafından gerçekleştirilen
faaliyetlerin otomasyonuna doğru giden bir trend ve bir süreç var ve bu
süreç dahilinde verilerin doğru şekilde okunması, analiz edilmesi ve burada
birtakım modellerin geliştirilmesi ve bu modeller üzerinden de otomatize
yapıların oluşturulması söz konusu olacak. İşte bizim mezunlarımızın bu
anlamda yetkinliğe sahip olacaklarını ve bu yapay zekâ destekli sistemlerin
kurulmasında ön ayak olacaklarını düşünüyorum.” şeklinde konuştu.
“Veri Bilimi Analitiği Bölümü
yeni bir bölüm, emin misin?”
Veri Bilimi ve Analitiği Bölümü öğrencisi Fatma Elif Uçar, tercih sürecini
şu şekilde anlattı: "YKS’de altı bininci sırada yer alarak İTÜ Veri Bilimi
ve Analitiği Bölümü’nü tercih ettim. Lise dönemimden itibaren matematik ve
yazılım ağırlıklı bir alanda ilerlemek istediğimi biliyordum.
Tercih döneminde, çevremdekiler ‘Yeni bir bölüm, emin misin?’ diye sorsa da
güvenerek bu bölümü ilk sıralarıma yazdım. Veri bilimini seçtiğinizde temel
bilimlerden tıbba, marketing ve finans gibi alanlara kadar birçok farklı
alana yönelebilme imkânınız oluyor. Bölümün bu kadar çok yönlü ve geniş bir
yelpazeye hitap etmesi benim için çok cazipti.”
“Ders içeriklerini ve çalışma şartlarını çok uygun buldum”
Veri Bilimi ve Analitiği Bölümü birinci sınıf öğrencisi Feyzan Nur Şenkaya,
tercih sürecini şu sözlerle anlattı: “YKS’de yedi bininci sırada yer
aldıktan sonra bölümleri araştırmaya başladım. Ders programını
incelediğimde Veri Bilimi ve Analitiği Bölümü’nün ders içeriklerini ve
çalışma şartlarını kendime çok uygun buldum.”
“Birinci sınıf öğrencisiyim ama bir yapay zekâ şirketinde çalışıyorum”
İTÜ Veri Bilimi ve Analitiği Bölümü birinci sınıf öğrencisi Mehmet Yiğit,
bölüm tercih sürecini şu sözlerle aktardı: “Bu bölümü seçerken kafamda
birkaç soru işareti vardı, ancak ders programını inceleyince kararımı
verdim. Bölümün geniş bir yelpazeye hitap etmesi ve birçok alana yönelme
imkânı sunması beni etkiledi. Örneğin, bir istatistik kurumunda
çalışabileceğiniz gibi yapay zekâ alanına da yönelebilirsiniz. Bu çeşitlilik
benim ilgimi çekti. Bölümümüz yeni olmasına rağmen hocalarımız ve eğitim
kalitemiz oldukça iyi. Daha birinci sınıf öğrencisi olmama rağmen bir yapay
zekâ şirketinde staj yapıyorum ve part-time çalışma fırsatları
bulabiliyorum. Bu durum, iş imkânları açısından umut verici.” dedi.