“2030’a Doğru Türk Yükseköğretim Vizyonuna Dair Üniversiteler ile
Bölgesel Toplantılar”ın ilki Gazi Üniversitesinde gerçekleştirildi
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar,
2030’a Doğru Yükseköğretim Vizyonu programını duyurdu
Yükseköğretim Kurulu 2030 Vizyonunu üniversitelerle birlikte
oluşturuyor
Özvar: “Yükseköğretim sistemimizin gelecekte küresel ve
bölgesel rekabet gücünü artırabilmesi ve sürdürebilmesi için
‘erişilebilirlik ve kapsayıcılık’, ‘kalite, üretkenlik ve mükemmellik’,
‘araştırma ve yenilikçilik’, ‘uluslararasılaşma’ ve ‘istihdama
duyarlılık ve hayat boyu öğrenme’ gibi unsurlar dengeli bir şekilde ele
alınmak zorundadır
”
“Dünyada rekabet gücü ve görünürlüğü yüksek, yeniliğe açık, kaliteli,
istihdamı destekleyen, erişilebilir, kapsayıcı, dijitalleşmeyi ve
uluslararasılaşmayı başarmış bir yükseköğretim sistemini hayata
geçirmek hepimizin ülkemize ve milletimize karşı sorumluluğumuzdur”
“Yükseköğretim Kurulunun çalışmalarını, stratejik hedef ve
önceliklerini üniversitelerimizle paylaşmak ve üniversitelerimizin
görüş ve önerilerini almak üzere üniversite rektörlerinin ve
temsilcilerinin katılımıyla 5 ayrı bölgesel toplantı düzenleme kararı
aldık. Bu toplantılar çok faydalı bir platform oluşturacaktır”
“Vakıf üniversitelerinin, ekonomik zorlukların yaşandığı bu dönemde
paralı okumak zorunda olan gençlerin üniversite öğretimine erişecek
seviyelerde ücret politikalarını belirlemeleri gerekmektedir”
17 Eylül 2024
Yükseköğretim Kurulu tarafından düzenlenen “2030’a Doğru Türk Yükseköğretim
Vizyonuna Dair Üniversiteler ile Bölgesel Toplantılar”ın ilki Gazi
Üniversitesi ev sahipliğinde gerçekleştirildi.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, toplantının açılışında yaptığı
konuşmada, yükseköğretimin mevcut durumunun yanı sıra, gelecekte
karşılaşılabilecek sınamaların bugünden ele alınmasının önemini vurguladı.
Hızla gelişen teknoloji, iklim ve çevre sorunları, küresel çatışmalar,
toplumsal ihtiyaçların değişimi ve ekonomik krizlerin, eğitim anlayışını
yeniden şekillendirdiğini belirten Özvar, önümüzdeki dönemde
yükseköğretimde önemli fırsatlar kadar ciddi sınamaların da olduğuna dikkat
çekerek, bu dönüşüm sürecinin kritik başlıklar altında ele alınması
gerektiğini kaydetti.
Özvar’ın 2030’a Doğru Yükseköğretim Vizyonunda öne çıkan başlıklar şu
şekilde:
Yükseköğretime erişimde ücret politikaları
belirlenmesi:Öğrencilerin devlet üniversitelerinde parasız
okuması, devletimizin en önemli eğitim politikalarından biridir. Vakıf
üniversitelerinin paralı okumak zorunda olan gençlerin üniversite
öğretimine erişecek seviyelerde ücret politikalarını belirlemeleri,
Yeni eğitim teknolojileri ile geleneksel eğitimin dengelenmesi:
Dengeli bir süreç içinde bu iki öğrenim kanalının yürütülmesi; hızla
gelişen ve genişleyen dijital öğrenim mecralarının akreditasyonu
süreçlerinin planlanması,
Kalite güvencesi ve küresel rekabet:Genişleyen kapasite
ile birlikte kalitenin de aynı ölçüde yükseltilmesi, uluslararası
görünürlük ve nispi rekabet üstünlüğü konularına odaklanılması,
Akademik motivasyon ve bilimsel üretkenlik:Ülkemizin
ihtiyaç duyduğu nitelikli genç nesillerin yetiştirilmesi, bilim ve
teknoloji alanında kat edeceğimiz gelişme ortaya koyacağımız bilimsel
üretim seviyemizle doğrudan alakadır. Bilim ve teknoloji alanında küresel
rekabette güçlü olmamız bilim insanlarımızın katkıları ölçüsünde olacaktır.
Üretkenliğin ve kalitenin daha da yükseltilmesi için gerekli çalışmaların
yapılması,
Değişen demografik yapı ve üniversiteye erişim
talebi:Türkiye’nin genç nüfus oranında yaşanan azalma nedeniyle
gelecekte üniversiteye olan erişim talebinde yaşanabilecek daralmaya karşı
uluslararası öğrenci hareketliliğinden daha fazla pay almak üzere
çalışılması; öğrenim ücretleri, sağlık, kaliteli eğitim, barınma ve
güvenlik gibi bu hareketliliği doğrudan etkileyen hususlarda önlemler
geliştirilmesi,
İstihdama duyarlı programlar:Hızlı teknolojik değişme
uygun, yeni ortaya çıkan ve ihtiyacı duyulan yetkinliklerin öğrencilerimize
kazandırılması, işgücü piyasalarında istihdamı kolaylaştıracak, sektörün
beklentilerini karşılayacak programların sayısının ve kalitesinin
artırılması, istihdama duyarlı olmayan programların tasfiyesi,
Sürdürülebilirlik:Üniversitelerin iklim değişikliği ve
çevre sorunlarına karşı sürdürülebilirlik eğitiminin müfredatlara entegre
edilmesi,
Uluslararasılaşma, üniversite
işbirlikleri:Üniversitelerimizin uluslararası araştırma
işbirliklerinde, ortak programlarında ve öğrenci değişimlerinde artış
sağlanması, birden fazla ülkede yerleşkesi ve programları bulunan küresel
üniversitelere dönüşmesi,
Özvar, Türkiye’nin yükseköğretim sisteminin son yıllarda diğer ülkelerle
kıyaslandığında önemli bir büyüme kaydettiğini, ancak gelecekte küresel ve
bölgesel rekabet gücünü artırıp sürdürebilmesi için bazı unsurların dengeli
bir şekilde ele alınması gerektiğinin altını şu şekilde çizdi:
“Yükseköğretim sistemimizin gelecekte küresel ve bölgesel rekabet gücünü
artırabilmesi ve sürdürebilmesi için ‘erişilebilirlik ve kapsayıcılık’,
‘kalite, üretkenlik ve mükemmellik’, ‘araştırma ve yenilikçilik’,
‘uluslararasılaşma’ ve ‘istihdama duyarlılık ve hayat boyu öğrenme’ gibi
unsurlar dengeli bir şekilde ele alınmak zorundadır.”
- Yükseköğretimde stratejik hedefler için bölgesel istişare süreci
başlıyor
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, Türkiye'deki üniversite rektörleri
ve temsilcilerinin katılımıyla 5 ayrı bölgesel toplantı düzenleme kararı
aldıklarını açıkladı.
Bu toplantıların Yükseköğretim Kurulunun çalışmalarını, stratejik hedef ve
önceliklerini üniversitelerle detaylı bir şekilde paylaşmak ve
üniversitelerin de bu konulardaki görüş ve önerilerini ifade etmeleri için
önemli bir platform sunacağını belirten Özvar, “Bu toplantılarda herkesin
açık, samimi ve yapıcı bir ortamda Türk yükseköğretiminin hedef ve
stratejilerine dair söz söylemesi, bize yeni bakış açıları kazandıracak ve
ortak aklın işletilmesine olanak tanıyacaktır” dedi.
Düzenlenecek bölgesel toplantılarda, üniversitelerde kalite odaklı süreç
yönetimi, dijital dönüşüm ve veriye dayalı yönetim, üniversitelerin
uluslararası itibar ve görünürlüğü ile girişimci ve yenilikçi üniversite
anlayışı konularında sunumlar gerçekleştirilecek.
Türkiye'de yükseköğretimin önümüzdeki yıllarda karşılaşabileceği sınamaları
başarıyla aşmak için yapılması gerekenlere dikkat çeken Özvar,
“Üniversitelerimizin geleceğini güçlendirmek amacıyla, bütün taraflar
olarak dijital yetkinlik ve büyük veri, uluslararası tanınırlık ve
saygınlık, girişimcilik ve yenilik, performans ve kalite güvencesi, gibi
konulara odaklanarak çeşitli önlemler almalıyız. İşte bu konularda
üniversitelerimiz ile birlikte çalışmak ve bir yol haritası çıkarmak üzere
bir araya gelmiş bulunuyoruz. Birazdan yapılacak olan sunumlar tam da bu
yol haritasının ana hatlarını vermek üzere hazırlanmıştır. Tüm paydaşlar
olarak;
dünyada rekabet gücü ve görünürlüğü yüksek, yeniliğe açık, kaliteli,
istihdamı destekleyen, erişilebilir, kapsayıcı, dijitalleşmeyi ve
uluslararasılaşmayı başarmış bir yükseköğretim sistemini hayata
geçirmek hepimizin ülkemize ve milletimize karşı sorumluluğumuzdur.
” dedi.
2030’a Doğru Yükseköğretim Vizyonu Toplantısı’na Yükseköğretim Kurulu
Başkanı Erol Özvar’ın yanısıra, Yükseköğretim Kurulu Başkan Vekili
Prof. Dr. Haldun Göktaş, Yükseköğretim Yürütme Kurulu Üyeleri Prof. Dr.
Naci Gündoğan, Prof. Dr. Erol Arcaklıoğlu, Yükseköğretim Kurulu Genel
Sekreteri Batıkan Aksoy, rektörler ve diğer davetliler katıldı.