9. Avrasya Uluslararası Yükseköğretim Zirvesi başladı
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar:
“Ülkemiz uluslararası öğrenci hareketliliği konusunda bölge ülkelerin
aday öğrencilerine yönelik önemli bir toplantıya ev sahipliği yapıyor”
“Zirve ile Avrasya kuşağındaki ülkelerin yükseköğretim alanında iş
birliği imkanlarını araştırmak ve bu coğrafyada üniversiteler arası
ilişkileri, bilim ve teknoloji alanındaki münasebetleri daha üst
noktalara çıkarmak amaçlanıyor”
“Yükseköğretimin geleceği, iş birliği ve rekabetin ikili doğasını
benimseme becerimizle şekillenecektir. Gelecek, iş birliğine dayalı
yükseköğretimde yatmaktadır.”
"Türkiye olarak yükseköğretimde yaşanmakta olan küresel dönüşümü
yakından takip ediyoruz”
“Yükseköğretim Kurulu olarak dönüşüm süreçlerinin içinde yer alıyor ve
yükseköğretim sistemimizi süregelen dijital devrime uyumlu hale
getirmek için durmaksızın çalışıyoruz.”
27 Şubat 2024 / İstanbul
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, yükseköğretimin geleceğinin, iş
birliği ve rekabetin ikili doğasını benimseme becerisiyle şekilleneceğini
belirterek, “Gelecek, iş birliğine dayalı yükseköğretimde yatmaktadır.”
dedi.
Avrasya Üniversiteler Birliğince (EURAS) İstanbul’da düzenlenen ve
uluslararası eğitim sektörünün tüm paydaşlarını, dünyanın farklı
bölgelerinden üniversitelerin temsilcilerini, uluslararası tanıtım ve
eğitim teknolojileri şirketlerini, yurt dışı eğitim danışmanlarını,
yükseköğretim alanındaki kamu paydaşlarını bir araya getiren ve 9. Avrasya
Uluslararası Yükseköğretim Zirvesi'nin (EURIE) açılışına katıldı.
Özvar, yaptığı konuşmada Türkiye’nin uluslararası öğrenci hareketliliği
konusunda bölge ülkelerin aday öğrencilerine yönelik önemli bir toplantıya
ev sahipliği yaptığını belirterek, “Zirve ile Avrasya kuşağındaki ülkelerin
yükseköğretim alanında iş birliği imkanlarını araştırmak ve bu coğrafyada
üniversiteler arası ilişkileri, bilim ve teknoloji alanındaki münasebetleri
daha üst noktalara çıkarmak amaçlanıyor” dedi.
Konuşmasında Türk yükseköğretimine ilişkin bilgi veren Özvar, küresellik,
sürdürülebilirlik, eşitlik, kapsayıcılık, inovasyon ve girişimcilik gibi
konuların üzerinde önemle durduklarını söyledi.
Teknolojik yeniliklerin tüm sektörlerde olağanüstü değişimlere yol açtığına
işaret eden Özvar, son yıllarda yükseköğretimde kritik üç noktanın öne
çıktığını anlattı.
Dijital teknolojilerin evrimi ve çevrim içi öğrenme platformlarının ortaya
çıkışı nedeniyle geleneksel kampüs tabanlı öğrenmenin ötesinde "her yerde
öğrenme" paradigmasının önem kazandığını kaydeden Özvar, “Çevrimiçi
kurslar, web seminerleri ve sanal sınıfların ortaya çıkışı coğrafi engelleri
ortadan kaldırarak çok çeşitli öğrenme fırsatları sunuyor. ‘Her yerde
öğrenme’ felsefesini benimsemek, sürekli keşif ve kendi kendine öğrenme
kültürünü geliştirerek öğrencileri dinamik ve birbirine bağlı bir dünyanın
karmaşıklıklarına hazırlar.” ifadelerini kullandı.
Yükseköğretim Kurulu olarak “her yerde öğrenme”yi sadece teknolojik bir
değişim olarak değil, temel bir zihniyet değişimi olarak algıladıklarını
belirten Özvar, “Bu bağlamda, bu kavramı güçlendirilmiş uluslararası iş
birliği için bir fırsat olarak görerek, üniversite öğrencilerini farklı
kaynaklardan ilham almaya aktif bir şekilde teşvik ediyoruz.” şeklinde
konuştu.
Dijital teknolojilerin dönüşümüyle artık tüm alanlarda yapay zekanın
yaygınlaştığını vurgulayan Özvar, “Bu dönüşüm süreçlerinin içinde yer alıyor
ve yükseköğretim sistemimizi süregelen dijital devrime uyumlu hale getirmek
için durmaksızın çalışıyoruz.” ifadelerini kullandı.
Yapay zeka ile ilgili yürütülen çalışmaları anlatan Özvar, “Yapay zekanın
yükseköğretim üzerindeki etkilerini dikkatle izlemeye ve bunlara yanıt
vermeye devam edeceğiz.” dedi.
Diğer kritik bir konunun da “Yükseköğretimde yeni ağlar kurmak” olduğu
vurgulayan Özvar, kamu ve özel sektör dâhil olmak üzere tüm paydaşlarla iş
birliklerinin geliştirilmesinin önem taşıdığını belirtti. Bu kapsamda
yapılan iş birliklerini aktaran Özvar, mesleki ve teknik eğitimin öneminden
hareketle öğrencileri erken aşamada sektörleri tanımaya ve geleneksel
üniversite ortamının ötesinde bilgi edinmeye teşvik ettiklerini belirtti.
“Yükseköğretimdeki küresel dönüşümü yakından takip ediyoruz”
Konuşmasında mikro bilgilerin önemine de işaret eden Özvar, şunları
kaydetti:
“Mikro bilgiler, üniversite eğitimi ile sektörün gereksinimleri arasındaki
boşluğu doldurmada önemli bir adımdır. Bu kimlik bilgileri, kişisel ve
mesleki gelişim için gerekli bilgi, beceri ve yetkinlikleri geliştirmeleri
için bireyleri motive etmeye yönelik esnek ve hedefe yönelik bir yaklaşım
sunmaktadır. Türkiye'de yakın zamanda, üniversite dışında edinilen
becerilerin yükseköğretim sistemimiz içerisinde kredilendirilmesi için
gerekli yasal düzenlemelerin yapılmasına yönelik bir girişim başlattık. Bu
vizyoner girişim, somut programlarla birleştiğinde öğrencilerimizin
eğitimlerini sürdürürken gerçek hayattaki zorluklarla ve piyasa
gereklilikleriyle bağlantı kurmalarını önermektedir. Bu hedefe ulaşmak
istiyoruz ve bu da yükseköğretimi sürekli olarak izlememizi, kapasitemizi
artırmamızı ve sıkı kalite standartlarını korumamızı gerektiriyor. Türkiye
olarak yükseköğretimde yaşanmakta olan küresel dönüşümü yakından takip
ettiğimizden emin olabilirsiniz.”
“Gelecek, iş birliğine dayalı yükseköğretimde yatmaktadır”
Gelecek nesillere yüksek nitelikli eğitim sunabilmek için küresel sahnede
hem rekabetçi hem de iş birlikçi olmak gerektiğinin altını çizen Özvar
katılımcılara “Yükseköğretimin geleceği, iş birliği ve rekabetin ikili
doğasını benimseme becerimizle şekillenecektir. Her birinin değerini ve
potansiyelini kabul ederek daha dinamik, yenilikçi ve etkili bir eğitim
ortamı yaratabiliriz. Liderler, eğitimciler ve politika yapıcılar olarak,
bu güçleri akıllıca yönlendirmek ve eğitimin sınırları aştığı ve herkese
gerçekten fayda sağladığı bir geleceğe doğru bizi yönlendiren tamamlayıcı
motorlar olarak hizmet etmelerini sağlamak bizim sorumluluğumuzdur. Sonuç
olarak, bu zirve sırasındaki etkileşimlerimizin yükseköğretimin sürekli
ilerlemesine katkıda bulunacağına ve küresel bir bilgi ve fikir
alışverişini teşvik edeceğine eminim. Gelecek, iş birliğine dayalı
yükseköğretimde yatmaktadır.” diye seslendi.
Özvar, açılış törenin ardından stantları gezerek bilgi aldı.
-Zirve 3 gün sürecek-
29 Şubat'a kadar sürecek zirveye 60'dan fazla ülkeden gelen katılımcılar,
çalıştay ve paneller düzenleyecek. Burada gerçekleştirilecek 50'den fazla eş
zamanlı oturumda, yükseköğretimde uluslararasılaşma trendleri, dünyada
uluslararası öğrenci hareketliliği, Erasmus+, uluslararası projeler,
yurtdışı değişim programları, dijital dönüşüm, kalite güvencesi ve
uluslararası sıralamalar gibi konular ele alınacak.